Netværksweekend for hjertebørn med handicap og deres familier

Fredag den 1. marts – søndag den 3. marts 2024 afholder Hjerteforeningen Børneklubben Netværksweekend for hjertebørn med handicap og deres familie.

Weekenden bliver afholdt på Hotel Legoland, Åstedvej 10, 7190 Billund.

Vi glæder os til at byde velkommen til en fællesskabende weekend med netværk, oplæg, Lego Masters, LEGO House og forkælelse i Hotel Legolands skønne rammer.

Målgruppe

Netværksweekenden er for hjertebørn / hjerteunge med handicap / handicaps, der går i specialinstitutioner, specialklasser, specialskoler, FGU eller på STU. Målgruppen er hjertebørn / hjerteunge med kognitive og eller fysisk handicap.

Er jeres barn endnu ikke i institution eller i skole, er udredt eller har en diagnose, men tænkes at høre til denne målgruppe, så er I velkomne til at søge weekend.

Weekenden er for hjertebørn / hjerteunge med handicap, hjemmeboende søskende samt forældre. Hver familie får et værelse stillet til rådighed. Hjerteunge med handicap over 18 år og hjemmeboende søskende over 18 år skal have eget medlemsnummer.

Indhold

Formålet med weekenden er at skabe fællesskab og for at møde andre i lignende situationer, så hjertebørn / hjerteunge, søskende og forældre kan finde ligesindede til sparring, netværk, venskaber, sociale relationer og fællesskab.

Weekenden vil være præget af tid til hinanden i familien og samværet med andre i lignende situationer. Der vil være fuld forplejning fra fredag aften til og med søndag morgen. Aftensmad og morgenmad spises i restauranten. Frokosten lørdag er en ”to go” frokost, der kan nydes på værelset eller i fælleslokalet. Drikkevarer til aftensmaden fredag og lørdag er for egen regning.

Fredag den 1. marts fra kl. 16.00 byder vi velkommen med kaffe og saft i Hotel Legolands Eventlokale. Kl. 16.30 sættes årets Lego Masters 2024 i gang, hvor der stilles en byggeopgave. Der skal bygges i Lego Masters fra fredag eftermiddag til lørdag kl. 17.00, hvor I skal slippe fantasien og kreativiteten løs samt dyste om at bygge de mest fascinerende Lego byggeri.

Lørdag den 2. marts byder vi velkommen til Socialfaglig konsulent i Ligeværd Mette Thorup der holder oplæg om Muligheder og rettigheder for børn og unge med særlige behov

Kl. 10.00-12.00: Oplæg for forældre 16-18+ år.

Muligheder og rettigheder for unge med særlige behov (16-18+ år)

Er du forælder til et barn med særlige behov, og oplever du, at det kan være vanskeligt at få overblik over de hjælpe- og støttemuligheder, der findes? I dette oplæg kan du få viden om de muligheder og rettigheder, der findes for børn med særlige behov i alderen 16-18+ år, som ikke nødvendigvis følger det ordinære system. Formålet er at give dig de bedste forudsætninger for at kunne støtte dit barn og navigere i et komplekst felt, hvor der indimellem skal tages vigtige beslutninger, der har betydning for dit barns liv. Der vil bl.a. være fokus på uddannelsesmuligheder for unge med særlige behov samt overgangen til voksenlivet.

Præsentation af øvrige tilbud, som kan være relevante for forældre at kende til, herunder Ligeværds rådgivning (Ligelinie), Unge For Ligeværd (klubtilbud) mv.

Kl. 12.00-13.00: Frokost

Kl. 13.00-15.00: Oplæg for forældre 0-15 år.

Muligheder og rettigheder for børn med særlige behov (0-15 år)

Er du forælder til et barn med særlige behov, og oplever du, at det kan være vanskeligt at få overblik over de hjælpe- og støttemuligheder, der findes? I dette oplæg kan du få viden om de muligheder og rettigheder, der findes for børn med særlige behov i alderen 0-15 år, som ikke nødvendigvis følger det ordinære system. Formålet er at give dig de bedste forudsætninger for at kunne støtte dit barn og navigere i et komplekst felt, hvor der indimellem skal tages vigtige beslutninger, der har betydning for dit barns liv. Der vil bl.a. være fokus på folkeskolen for børn med særlige behov samt de muligheder for støtte, der findes i den sociale lovgivning.

Kl. 15.00: Eftermiddagskaffe / saft.

Kl. 16.00-17.00: Den sidste time i Lego Masters

Kl. 17.00 kåres vinderen af Hjerteforeningen Børneklubbens Lego Masters vinder 2024.

Der er forventes at familierne deltager i LEGO Masters, samt i et af Mette Thorup oplæg og i fællesspisningerne. Det er muligt at deltage i begge oplæg ”Muligheder og rettigheder for børn med særlig behov”.

Søndag den 3. marts er der udtjekning senest kl. 11.00. Fra kl. 10.00 er der mulighed for at slutte weekenden af i LEGO House, hvor entreen er inkluderet i opholdet.

Pris og tilmelding

Weekenden koster 600 kr. pr. familie. Derudover står familierne selv for transport til og fra Billund samt drikkevarer til måltiderne.

Der er plads til 15 familier på weekenden. Såfremt der er flere ansøgere, end der er pladser til, bliver der sammensat en gruppe, hvor både hjertebørn og forældre vil kunne identificere sig med hinanden og dermed opnå muligheden for fællesskab og sparring.

Vi glæder os til at byde nye og ”gamle” familier velkommen.

Der sendes program og deltagerliste ud til de deltagende familier.

Kontakt til Netværksweekend:

Joan Farum Kjærgaard Mail:  [email protected] eller tlf. 20192425.

Tilmelding – TRYK HER

Tilmeldingsfristen er torsdag den 1. februar 2024, alle familierne få svar om der er plads på weekenden hurtigt derefter.