Webinar

På denne side vil vi placere de afholdte webinarer, så man altid har mulighed for at se eller gense dem.

Har du forslag til nye webinarer som vi kan afholde, så er du meget velkommen til at kontakte Thomas Larsen på mail: [email protected]

Rigtig god fornøjelse.

Webinar om bekymringer

Når man har et hjertebarn, bliver bekymringerne ofte en fast følgesvend. For nogen kommer de frem i perioder, og for andre er de en daglig belastning, der kan gå ud over alt fra nattesøvnen til livskvaliteten.

I dette webinar sætter Børnehjertelinjens psykolog Tina Månsson Sloth fokus på bekymringerne og på den seneste viden og forskning på området. Hvorfor bekymrer vi mennesker os egentlig? Og hvad kan vi hver især gøre for at håndtere bekymringerne, så livsglæden igen kan få mere plads.

Se optagelsen af webinaret – TRYK HER

Webinar “Kontrolbesøg” – erfaringer og gode råd fra en forsker og en børnehjertesygeplejerske

4-årige Martin mærker ingenting til den medfødte hjertesygdom, som han blev opereret for som 1-årig, og hans forældre opfatter ham i dag som ”rask”. Alligevel skal han årligt til en kontrol på børnehjerteambulatoriet. Det får Martin til at frygte, om lægen skal skære ham op for at kunne se på hans hjerte, og hans forældre til at bekymre sig om fremtiden når ordvalget fra en ny læge understreger at Martin stadig har en ”sygdom”, som potentielt vil kræve endnu en operation. Fanny på 9 år ved derimod, at der kommer en ny operation. Så hun følger så intenst med i sin hjertescanning, at hun opdager, at lægen har taget flere skærmbilleder under scanningen end normalt. Vil de billeder endelig give svaret på, hvad kirurgerne skal gøre med hendes hjerte, og hvornår den næste operation skal finde sted?

Disse to eksempler er fra antropolog og forsker Marie Kofod Svenssons danske forskningsprojekt og hendes nye videnskabelig artikel om hvordan hjertebarnsfamilier oplever og håndterer kontrolbesøg og det fokus på fremtiden og sygdommen, som besøgene kan give anledning til (artiklen kan læses på engelsk HER). På webinaret vil Marie fortælle mere om sin forskning, imens Inger Filipsen vil dele ud af sine erfaringer som sygeplejerske på et børnehjerteambulatorie og give gode råd til kontrolbesøg for både forældre og børn/unge.

Marie Kofod Svensson har de sidste 5 år forsket i hvordan hjertebarnsfamilier lever med medfødte hjertesygdomme, og har i den forbindelse blandt andet observeret over 80 konsultationer på børnehjerteambulatorierne på Odense Universitets hospital, Rigshospitalet og Århus universitetshospital samt talt med både børn/unge og forældre om kontrolbesøg.

Inger Filipsen har mange års erfaring fra alle de afdelinger på Rigshospitalets, som arbejder med hjertebørn, herunder fra børnehjerteambulatoriet, og så arbejder hun i dag også som rådgiver på Hjerteforeningens nye børnehjertelinje.

Se optagelsen af webinaret – TRYK HER

Webinar ”Tidlige Traumer – Om Spædbarnsterapien og dens metode”

Et af de væsentligste budskaber i Spædbarnsterapien er: ”Alt usagt binder energi”. Når det lille barn kommer i terapi, sætter terapeuten derfor ord på det, der har været svært. Barnet får fortalt sin historie på en ærlig og nænsom måde. Ordene og de mødeøjeblikke, der opstår under fortællingen, skaber forandring og bringer orden i det kaos, der hersker i barnet. Derved løsnes tidlige traumer, og barnet kommer tilbage til sin naturlige udvikling.

Webinaret vil indeholde teorien bag metoden, koblet på eksempler fra praksis.

Underviser er psykolog Inger Thormann, hun har blandt andet arbejdet på Skodsborg Observations og behandlingshjem for små børn i 30 år. Her mødte hun mange traumatiserede børn, og det var også der hun lærte Spædbarnsterapien at kende. Hun udviklede sammen med Inger Poulsen ”Dansk Institut for Spædbarnsterapi”, der i dag har eksisteret i mere end 20 år.

Webinar med psykolog Charlotte Jensen

Charlotte er privatpraktiserende psykolog i Aarhus, hvor hendes primære fokusområde er familier med kronisk og/eller alvorlig sygdom hos børn og voksne. Hun ser til daglig mange klienter i sin klinik med forskellige kroniske sygdomme. Yderligere arbejder hun tæt med adskillige patientforeninger og sundhedscentre. Hun er desuden forfatter til bogen: “Det kronisk syge barn og livet i familien” samt medforfatter til bogen: “Smerter hos børn – indsigt, mestring, lindring”.

Kursus 1

Udfordringer og reaktioner ved at have et hjertesygt barn. Hvordan mestrer man det som forældre, og hvordan håndterer man hverdagen med Corona

Kursus 2

Kommunikation – såvel i parforhold som ift. omverden omkring det at have et hjertesygt barn. Hvordan tackler man hinandens forskellighed i at håndtere sygdommen? Hvordan kommunikerer man med hinanden, og hvilke fortællinger har man til omverdenen?