Tak for din interesse i undersøgelsen. Vi håber meget, at du og dit barn har lyst til at være med. Find oplysninger og gode råd til din/jeres besvarelse her.

Du/I kan deltage uanset, om I synes jeres barns hjertesygdom fylder meget eller lidt i jeres hverdag. Det er naturligvis frivilligt at deltage, og deltagelse i undersøgelsen har ingen konsekvens for behandling i sundhedsvæsenet.

Undersøgelsen indhenter svar fra både børn og forældre. Alle forældre skal besvare ét spørgeskema. Er barnet under 8 år, vil spørgsmål om barnet indgå i spørgeskemaet til forældrene. Er barnet 8 år eller ældre skal barnet selv besvare et mindre spørgeskema. Linket til dit barns spørgeskema er i dit invitationsbrev, hvis dit barn er under 15 år. Er dit barn ældre end det, modtager han/hun selv et invitationsbrev med link til spørgeskemaet i sin egen e-Boks. Mind derfor gerne dit barn om at tjekke sin e-Boks, hvis du har et barn på 15 år eller ældre.

Vi vil opfordre til, så vidt muligt, at jeres barn selv sidder med spørgeskemaet og svarer på spørgsmålene. I må selvfølgelig gerne hjælpe jeres barn, hvis behovet er der. Se gerne vores andre oplysninger og gode råd til jeres barns besvarelse:

Det tager ca. 30-45 minutter at udfylde spørgeskemaet til jer forældre. Vi vil bede én af jer forældre, gerne den der har været mest involveret i sygdomsforløbet, om at udfylde spørgeskemaet. Aftal gerne indbyrdes, hvem der udfylder skemaet.

Har du/I flere hjertebørn vil vi bede dig svare ud fra det barn, som er inviteret til undersøgelsen. Det vil fremgå af invitationsbrevet i e-Boks.

Vi trækker lod om præmier

Vi trækker lod om iPads og andre fede præmier blandt alle dem, som svarer på deres spørgeskema. Husk at skrive din mailadresse til sidst i spørgeskemaet, inden du trykker på ”Afslut”, hvis du vil være med i konkurrencen. Dit barn kan også deltage i konkurrencen via sit eget spørgeskema. Hjælp derfor gerne med at udfylde mailadresse i barnets spørgeskema. De heldige vindere bliver kontaktet på den indtastede mailadresse efter undersøgelsens afslutning.

Konkurrencebetingelser

**Opdatering. På grund af længere dataindsamlingsperiode end forventet vil vinderne af præmierne blive udtrukket og kontaktet i løbet af februar 2024. Vinderne udtrækkes fortsat tilfældigt blandt alle gennemførte besvarelser, hvor der er anført en mailadresse. Vinderne kontaktes via oplyste mailadresse. Alle mailadresser slettes så snart konkurrencen er afsluttet. **

Der trækkes lod om præmier blandt alle deltagere, der har besvaret spørgeskemaet i undersøgelsen ”Familielivet med et hjertebarn”, og som oplyser deres mailadresse i spørgeskemaet. Deltagelse i lodtrækningen sker ved indtastning af sin mailadresse på den sidste side i spørgeskemaet. Hver besvarelse tæller således som et lod i lodtrækningen.

Vinderne af lodtrækningen udtrækkes tilfældigt efter dataindsamlingens afslutning og  får direkte besked . Mailadressen vil kun blive anvendt til dette formål, og videregives dermed ikke. Mailadresserne slettes senest d. 1. februar 2024. Du kan læse mere om Hjerteforeningens persondatapolitik her: https://hjerteforeningen.dk/persondatapolitik/

Der trækkes lod om:

• 4 stk. iPads (10. generation, wi-fi, 64 GB) til en værdi á ca. 3.000 danske kroner
  • 5 stk. gavekort til biografen á 199 danske kroner
  • Derudover 6 stk. Valle- og Spruttebamser

Vinderne er selv ansvarlige for indberetning af iPads til SKAT. Læs evt. mere på SKATs hjemmeside: https://skat.dk/data.aspx?oid=2234748

Gå til spørgeskema

• Spørgeskema til forældre:  Find dit spørgeskema via det personlige link i invitationsbrevet du har modtaget i e-Boks. Eller gå ind på www.udfyld-skema.dk og tast din personlige kode på 12 cifre fra brevet i e-Boks.
  • Spørgeskema til dit barn: Er dit barn under 15 år, er dit barns personlige link til barnets spørgeskema også i dit invitationsbrev. Er barnet 15 år eller ældre, kan han/hun finde det personlige link sit spørgeskema i invitationsbrevet i sin egen e-Boks. Vi har lavet en særlig introduktion til børn i alderen 8-12 år, som vi anbefaler I ser, inden jeres barn svarer. Se mere her

Samtykke og datasikkerhed

Når du besvarer spørgeskemaet, giver du samtykke til din deltagelse i undersøgelsen, som beskrevet i invitationsbrevet i e-Boks. Som forældre afgiver du samtykke til dit barns deltagelse i undersøgelsen, når dit barn besvarer spørgeskemaet. Er barnet 16 år eller ældre, giver barnet sit eget samtykke til deltagelse i undersøgelsen ved at besvare spørgeskemaet.

Alle svar behandles fortroligt. Hvis du/I vælger at besvare spørgeskemaet, indgår svar i de samlede resultater fra undersøgelsen (som gennemsnit, sammen med de andre deltageres svar). Du/I har altid mulighed for at få slettet dine/dit barns oplysninger.

Hvis du har spørgsmål omkring databeskyttelse og dine rettigheder, kan du kontakte vores Databeskyttelsesrådgiver, Tor Valstrøm, pr. mail til [email protected] eller læse mere om Hjerteforeningens persondatapolitik på https://hjerteforeningen.dk/persondatapolitik/ . Du kan desuden indgive en klage til Datatilsynet (Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby).

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Har I spørgsmål eller brug for hjælp kan I altid ringe til os. Vi sidder klar til at hjælpe alle hverdage mellem kl. 9-15 på tlf. 61420167.

I spørgeskemaet er der spørgsmål om, hvordan det er at have medfødt hjertesygdom tæt inde på livet. Dette kan måske sætte nogle tanker i gang. Hvis I får brug for at tale med en børnehjertesygeplejerske, en socialrådgiver eller psykolog om hjertesygdommen, er I velkomne til at kontakte Børnehjertelinjen på telefon 70 25 00 00. Det er anonymt og gratis.