Hjertemotionister i Kliplev (Velux sponsorering)

Motions initiativ for hjertepatienter i Kliplev belønnet med fondsmidler fra Velux fonden!

Skrevet fredag d. 20. oktober 2017

Adgangen til motion for hjertepatienter er udgangspunktet for et initiativ der blev startet i Kliplev af den nuværende næstformand i Hjerteforeningen Aabenraa Torben Møller.

Sammen med en lille gruppe af ligesindede Hjerteforenings medlemmer tog han initiativet til at skaffe gunstig adgang til det eksisterende motionscenter i Kliplev Hallen. Samtidig organisere de det således, at man på bestemte tider på ugen kan møde andre hjertepatienter og deres pårørende til motion. Det hele startede for år tilbage og har langsomt udviklet sig til, at det i dag er en bruttogruppe på 50-60 deltagere, der fordelt over ugen mødes og dyrker motion sammen.

Sammenholdet betyder, at man som hjertepatient føler sig tryg – Så hvis man er forhindret i at deltage sammen med de andre man normalt er sammen med – ja så ringes der afbud.

Initiativet er nu blevet bevilliget støtte på kr.60.000 fra Velux Fonden i anerkendelse af den aktive frivillige indsats i en moden alder af Torben Møller, Mona & Verner Flindt og Erik Bøjesen.

Der er søgt om midler til ”Fitness udstyr til ældres etablering af fitness faciliteter/lokaler”, der specielt understøtter motionsbehovet for ældre hjertepatienters egen motion. Formålet er desuden at skabe større variation i udbuddet af motionsmuligheder og en større kapacitet.
Der er nu taget initiativ til at få anskaffet og placeret udstyret, således at det kan tages i anvendelse i år. Der vil være en ”Åbningsdag af det nye udstyr” i Motionscenteret i Kliplevhallen, hvor vi vil vise det frem og byde nysgerrige indenfor og fortælle lidt om hjertemotionisters muligheder for motion i en tryg ramme. Mere herom senere når vi indbyder til indvielse.
”Hjerteforeningen Aabenraa støtter sine motionsgrupper med råd og dåd, samt sørger for, at de få faglige input fra fysioterapeuter ”siger formanden for Hjerteforeningen Aabenraa Jutta Drath, ” Det er flot at dette initiativ bliver støttet og anerkendt, hvilket vi er meget glade for. Vi ser frem til at indvie de nye fitness maskiner!”

Pressemeddelelse udsendt den 12.10.2017/erb

Fitnessudstyret for hjertemotionister sponseret af Velux Fonden tages i brug i Kliplev den 24-11

Skrevet lørdag d. 18. november 2017

Motions initiativ for hjertepatienter i Kliplev der er belønnet med fondsmidler fra Velux fonden har fastlagt åbningsdato for ibrugtagning/indvielse af udstyret sponseret af Velux Fonden og stillet til rådighed af Hjerteforeningen Aabenraa. Det bliver den 24. november med start kl. 8.30 i Kliplev Hallens Motionscenter, hvor udstyret er opstillet.

Der vil være hjertemotionister til stede, der i løbet af formiddagen vil modtage inspiration og vejledning af fysioterapeut Sisse Berner i brugen af det nye udstyr. Hjerteforeningen Aabenraas formand Jutta Drath vil officielt indvie det nye fitness udstyr og der vil være en lille forfriskning til deltagerne ved åbningen. Vi vil vise de nye motionsredskaber frem og fortælle lidt om hjertemotionisters muligheder for motion i trygge rammer.

”Hjerteforeningen Aabenraa støtter sine motionsgrupper med råd og dåd, samt sørger for, at de får faglige input fra fysioterapeuter ”siger formanden for Hjerteforeningen Aabenraa Jutta Drath. ” Det er flot at dette initiativ bliver støttet og anerkendt, hvilket vi er meget glade for.”

Adgangen til motion for hjertepatienter er udgangspunktet for et initiativ der blev startet i Kliplev af Torben Møller, nuværende næstformand i Hjerteforeningen Aabenraa. Sammen med en lille gruppe af ligesindede Hjerteforenings medlemmer tog han initiativet til at skaffe gunstig adgang til det eksisterende motionscenter i Kliplev Hallen. Samtidigt organiserer de at man på bestemte tider på ugen kan møde andre hjertepatienter og deres pårørende til motion. Det hele startede for år tilbage og har langsomt udviklet sig til, at det i dag er en bruttogruppe på 50-60 deltagere, der fordelt over ugen mødes og dyrker motion sammen.

Sammenholdet betyder, at man som hjertepatient føler sig tryg. Det betyder en tættere tilknytning til gruppen og er man forhindret i at deltage sammen med dem man normalt er sammen med – ja så ringes der afbud.

Støtten fra Velux Fonden på kr.60.000 er som anerkendelse af den aktive frivillige indsats i en moden alder af Torben Møller, Mona & Verner Flindt og Erik Bøjesen. De har er søgt om midler til fitness udstyr, der specielt understøtter ældre hjertepatienters egne motions muligheder og behov. Formålet er desuden, at skabe større variation i udbuddet af motionsmuligheder og øge kapaciteten der stilles til rådighed.

Stor begejstring hos hjertemotionisterne i Kliplev for nyt fitness udstyr.

Så oprandt dagen med indvielse af det nye fitness udstyr specielt velegnet til hjertemotionister sponseret af Velux Fonden. Fredag den 24. november kl.: 8.30 dukkede det første hold op i Kliplev Hallen Motionscenter hvor Hjertemotionisterne holder til. Det samme gentog sig 5 kvarter senere, da næste hold hjertemotionister viste sig. Mere end 30 motionister deltog i dagens indvielse og introduktion af det nye fitness udstyr.

Begge hold fik i dagens anledning besøg af fysioterapeut Sisse Berner der introducerede deltagerne til de nye udstyr og dets brug. Så stod den på en gang cirkeltræning på alt udstyr i motionscenteret med både opvarmning og afspænding. Sisse har i flere omgange besøgt gruppen for at give gode råd og vejledning.

Efter første hold havde haft pulsen godt i vejret og sved på panden, blev der i pausen mellem de to hold holdt officiel indvielse af formanden for Hjerteforeningen Aabenraa Jutta Drath.

”Jeg er glad for, at Hjerteforeningen Aabenraa kan tilbyde motion i trykke rammer” sagde Jutta Drath og fortsatte” Her er der en gruppe motionister, som ikke kun motionerer sammen, men også støtter hinanden og passer på hinanden. Dette skaber rammer, der giver hjertemotionister tryghed, men også motivation til at blive ved.”

”Med Velux Fondens sponsering på 60.000 kr. som påskønnelse af frivillige ældre over 60, som ikke længere er tilknyttet arbejdsmarkedet, er dette projekt gjort muligt med særlig fokus på de motionsformer der er centrale for hjertepatienter” fortsatte formanden, ”jeg er sikker på, at i få glæde af de nye redskaber. Desuden vil antallet af hjertemotionister, der får glæde af de nye redskaber og de trykke træningsrammer med sikkerhed blive ved med at stige.”

Fakta boks

Støtten fra Velux Fonden på kr.60.000 er som anerkendelse af den aktive frivillige indsats i en moden alder af Torben Møller, Mona & Verner Flindt og Erik Bøjesen. De har søgt om midler til fitness udstyr, der specielt understøtter ældre hjertepatienters egne motions muligheder og behov. Formålet er desuden, at skabe større variation i udbuddet af motionsmuligheder og øge kapaciteten der stilles til rådighed