Landsdækkende

Professor får 10 millioner til forskning i medfødt hjertesygdom

Skrevet fredag d. 9. juni 2023

Med bevillingen får Vibeke Hjortdal mulighed for at udvikle behandlingen til patienter med lymfesygdom som følgesygdom til hjertesygdom.

Mennesker født med hjertefejl eller hjertesygdom har bl.a. større risiko for at få psykiske sygdomme og sygdom i lymfesystemet.

Og det er netop hjælp til de mennesker, der er omdrejningspunkt for hjertekirurg Vibeke Hjortdals forskning, som nu støttes med 9.952.060 kroner fra Novo Nordisk Fondens Clinical Distinguished Investigator Grant.

Det skriver Rigshospitalet i en pressemeddelelse.

Lymfesygdom kan være en følge til medfødt hjertesygdom. Derfor har Vibeke Hjortdal etableret et samarbejde mellem The Children’s Hospital of Philadelphia og Rigshospitalets Afdeling for Hjerte- og Lungekirurgi og Afdeling for Hjertesygdomme. Sammen har de på Rigshospitalet behandlet den første håndfuld patienter med svær lymfesygdom, som man ikke tidligere har haft noget tilbud til i Danmark.

»Patienterne kan få svært ved at trække vejret, hæve op i maven og benene, blive ekstremt trætte og have problemer med at optage næring fra maden. Hos børnene kan det betyde, at de ikke vokser normalt, og i værste fald kan det forkorte deres liv. Så det er meget glædeligt, at vi får penge til at fortsætte med at udvikle en behandling til dem,« siger Vibeke Hjortdal i pressemeddelelsen.

Vibeke Hjortdals forskning skal fortsat også koncentrere sig om, hvorfor personer, der har medfødt hjertesygdom, har dobbelt så stor risiko for at få psykiske sygdomme.

»Med bevillingen kan vi følge op på et igangværende studie om psykiske problemer hos hjertebørn, hvor vi kortlægger, hvem der får problemer, hvornår de opstår, og hvordan de håndteres i dag,« fortæller forskeren.