Landsdækkende

Nyt digitalt kommunikationstilbud til hjertebarnsfamilier

Skrevet fredag d. 5. april 2024

Det sidste nummer af Børneklubbens medlemsmagasin ’Hjertebarnet’ er landet i postkassen, som så mange gange før. Det er ikke sikkert, du ved det, men det var det sidste nummer, der bliver produceret. Hjertebarnet er et magasin, som måske har været din faste følgesvend, fyldt med historier, inspiration og samhørighed, men det sidste blad markerer samtidig også starten på en ny og spændende transformation, da Hjertebarnet fremover vil blive afløst af andre nye, spændende og digitale kommunikationskanaler.

Vi skal være relevante og tidssvarende

I Hjerteforeningen er det vigtigt for os, at vores medlemmer oplever, at vores tilbud er relevante og har høj værdi, og vi arbejder derfor hårdt for at sikre, at vi er til stede og favner både de eksisterende medlemmer, men også de mange nye hjertebarnsfamilier. Vi vil gerne sikre, at alle hjertebarnsfamilier kender til Hjerteforeningens tilbud og kan få glæde af vores viden, netværk samt nationale og regionale aktiviteter i Børneklubberne og i GUCH. Derfor er vi optagede af, at kendskabet blandt hjertebarnsfamilierne til Hjerteforeningen stiger, og at familierne oplever, at vi fortsat er en relevant medspiller.

Det er velkendt fra adskillige medie-analyser, at særligt de helt unge forældre primært anvender digitale medier som Facebook og Instagram, men også forældre i alderen 35-55 anvender i høj grad de sociale medier og får meget af deres viden fra digitale kanaler. Derfor er det oplagt, at vi fremadrettet prioriterer at være mere digitale og deler vores viden på nye kommunikationskanaler. Opgørelser viser også, at læsertal generelt svigter på print, og samtidig bliver produktion og distribution af trykte materialer stadig dyrere, hvilket understreges af, at mange andre magasiner og medlemsblade også lukkes.

Vi er derfor så glade og stolte over, at Børnehjertefonden har valgt at støtte udviklingen af nye digitale kommunikationstilbud, og vi glæder os bl.a. til at præsentere en hel ny instagram-kanal, et nyt digitalt nyhedsbrev til dig direkte i din mailboks og en ny podcastkanal, så du kan få relevant viden og caseberetninger i øregangen, når du fx er ude at gå en tur. Alt sammen digitale kanaler, hvor du kan finde inspiration, gode råd, ny forskning og meget mere relevant information fra Hjerteforeningen om medfødt hjertesygdom.

Glæd dig til det nye tilbud

Vi er allerede i fuld gang med at udvikle og implementere de nye kommunikationstilbud, og vi satser på, at det hele er klar til at blive implementeret i løbet af foråret og hen over sommeren. Du kan godt allerede nu begynde at glæde dig, og du kan faktisk allerede nu finde vores nye Instagram kanal. Der er ikke så meget indhold klar endnu, men det er på vej.

Vores nye Instagram-kanal hedder; hjertebarnet_hjerteforeningen du kan tilgå profilen på dette link HER

Følgende kommunikationsrelaterede ændringer vil blive implementeret i Hjerteforeningens Børneklub:

• Det fysiske magasin Hjertebarnet lukker og erstattes af andre kommunikationskanaler. Det sidste nummer af Hjertebarnet udkommer i starten af april 2024.
  • Et nyt fysisk velkomstmagasin om Børneklubben udvikles. Magasinet opdateres en gang årligt og udleveres på hospitalerne og kan derudover downloades elektronisk på Hjerteforeningens hjemmeside.
  • Børne/ungeområdet får fast to sider i Hjerteforeningens medlemsblad Hjerteliv.
  • Nyhedsbrev med information om regionale aktiviteter, forskning, guidelines, cases med relevante problematikker og nationale tilbud udvikles.
  • Ny podcastkanal med fokus på medfødt hjertesygdom – caseberetninger og samtaler med eksperter på området.
  • Ny instagram-kanal med fokus på medfødt hjertesygdom – cases og andet relevant indhold
  • Fortsættelse af den eksisterende Facebook-kanal med forældre-til-forældre dialog

Har du spørgsmål til de nye kommunikationstilbud, så er du meget velkommen til at skrive til seniorprojektleder Rikke Morthorst på [email protected]