Landsdækkende

Nye film om MR-scanning af hjertet for børn og unge

Skrevet torsdag d. 23. marts 2023

Hjerteforeningen har i samarbejde med Rigshospitalets børnehjerteafdeling lavet to små film, der kan forberede jer på undersøgelsen, hvis jeres hjertebarn skal scannes. Jo bedre man er forberedt, jo bedre går undersøgelsen. MR-scanning er en undersøgelse, der laver detaljerede billeder af hjertet. Det svære ved MR-scanning for børn er, at de skal ligge helt stille i ret lang tid (ca. 1 time) og skal kunne holde vejret på kommando nogle gange. Derudover larmer scanneren en del, og der er begrænset med plads. Selvom der ikke er andet ubehag ved scanningen, kan det virke skræmmende. For at sikre, at det ikke bliver en ubehagelig oplevelse for jeres barn, er det derfor vigtigt, at I som forældre tager jer god tid til at forberede jeres barn. Det kan I gøre ved at læse den folder, som I har fået udleveret på hospitalet, men også ved at se en af de to film, som I kan finde på Hjerteforeningens hjemmeside. Den ene film er målrettet børn under 14 år, og den anden film er til børn over 14 år.

Se filmene HER