Landsdækkende

Familier der mister deres hjertebørn

Skrevet mandag d. 15. april 2019

I Hjerteforeningen, Børneklubben er der en lille afdeling for de forældre, som oplever deres livs værste mareridt, og mister deres barn på grund af hjertesygdom. Vi er en lille gruppe af forældre, som ikke gør så meget opmærksom på os selv, da vi jo ved, at alle de familier som til hverdag kæmper for og med deres hjertebarn, ikke har lyst til at blive konfronteret med det, der i værste tilfælde kan ske. Det er dog stadig vigtigt for os, at gøre opmærksom på de ting, vi kan hjælpe og støtte med, hvis det værste skulle ske.

Hvert år afholder vi 2 sorgforløb – et kun for forældre og et for både forældre og søskende. Begge sorgforløb bliver afholdt på Bygholm Parkhotel i Horsens.

Sorgforløbet for forældre starter lørdag morgen kl. 9 med morgenmad og slutter søndag med frokost. Under hele forløbet, vil vores psykoterapeut Charlotte Hartvig fra ”Terapihuset” i Randers. Der vil max deltage 4 hold forældre i forløbet, så der er god tid til at komme omkring hver enkelt forældrepar. Et år efter man har deltaget i sorgforløbet, bliver man inviteret til et ”Gensynsforløb” med de samme forældre, fra første forløb. På sorgforløbene får man mulighed for at dele sit savn og sorg med andre forældre i samme situation og Charlotte vil forsøge at give jer redskaber til at håndtere den videre bearbejdning af sorgen. Til Gensynsforløbene arbejder man meget med, hvordan sorgen og savnet har forandret sig det sidste år, hvor man selv er i sorgprocessen i forhold til familie/venner/ægtefælle. Der er et deltagergebyr på kr. 500,- pr. person, som dækker ophold på Bygholm Park og fuld forplejning.

Sorgforløbene for hele familien starter fredag aften med aftensmad og slutter søndag med frokost. Også her vil der max deltage 4 familier. Under hele forløbet, vil der være 2 psykologer til stede, hvor den ene vil have mest fokus på forældre og den anden på børnene. Der vil også være tidspunkter, hvor både forældre og børn er sammen. Børnene skal helst have en alder, hvor de kan være alene med psykologen. Under hele forløbet vil der være fokus på sorgen og savnet, hvordan kæmper man sig som mor/far/forældre/ægtepar/søskende sig gennem sorgen og savnet, så man igen kan få hverdagen til at fungere. Et år efter sorgforløbet, bliver man inviteret til et ”Gensynsforløb” med de samme familier fra første forløb. Der er et deltagergebyr på kr. – 1.000,- pr. familie, som dækker ophold på Bygholm Park og fuld forplejning.

En gang årligt afholdes der også ”Forkælelsesweekend” for familier, der har mistet et hjertebarn i Lalandia. 10 familier får hvert år muligheden for at være sammen med andre familier i samme situation og får samtidig et pusterum fra hverdagen. Weekenden starter fredag med fælles aftensmad og slutter søndag med fælles brunch. Lørdag aften er der også fællesspisning og resten af måltiderne sørger familierne selv for. Alle aktiviteter i Lalandia kan benyttes og samtidig tilbydes også billetter til Legoland. Weekenden er en rigtig god mulighed for at mødes med andre familier – nogle har mistet for flere år siden, nogle har mistet inden for det sidste år – men alle har oplevet det samme savn og sorg. Der bliver delt tanker om sorgen og savnet – men der er også plads til hygge og grin både i Lalandia og i hytterne om aftenen. Der er et deltagergebyr på kr. 1.000,- pr. familie i en 4-personers hytte og kr. 1.500,- pr. familie en 6-personers hytte.

Sidst er der en facebookgruppe kun for forældre, der har mistet et hjertebarn. Også her kan man dele alle sine tanker og intet er forkert at tænke eller føle. Det kan være en enorm lettelse at dele alle disse svære tanker med nogle, som 100% forstår, hvad man gennemlever. Det kan være tanker om sorgen og savnet, hvordan ”fejrer” man sit døde barns fødselsdag, hvordan kommer man igennem alle mærkedage og højtider, hvordan takler man det, når ens venner og familie får børn m.m. Ingen tanker er for små, ingen tanker er for store og ingen tanker er forkerte.

Det er de ting, vi lige nu kan tilbyde de forældre/familier, som har mistet et hjertebarn. Der bliver arbejdet med nye ideer og tiltag og vi er meget lydhøre over for de behov og de ønsker, disse familier har.

Kontaktperson for forældre, der har mistet et hjertebarn er Majbritt Hansen, som kan træffes på tlf. 41 67 96 10 eller pr mail [email protected]