Hjerteforeningen Aabenraa

Træklatring for børn – styrker selværd

Skrevet fredag d. 10. maj 2019

Den 8. maj 2019 aflagde vi Julemærkehjemmet ”Fjordmark” ved Flensborg Fjord et besøg. Det var i forbindelse med vores sponsering af en særlig aktivitet – træklatring, der fokuserer på at øge børns selvværd. Dette var premieren på en ny forbyggende aktivitet for os, hvad angår at motivere og begejstre børn med særlige behov for motion og bevægelse.
Og hvilken premiere, det var en fantastisk god oplevelse med egne øjne at få syn for sagen og høre børnenes egne udsagn, en fanatisk oplevelse! – Læs her hvad Julemærkehjemmet Fjordmark selv skrev på Facebook om denne event.

Har du prøvet at få sus i maven?
Og hvad har det lige med selvværd at gøre?

I går havde Hjerteforeningen Aabenraa arrangeret et besøg af Michael, som bla. laver kurser i træklatring. Og det var nemlig lige det børnene på Fjordmark fik lov at prøve. Inden var der flere børn som sagde “det vil jeg ikke” – “ Det har jeg prøvet og det er ikke sjovt”.
Mange gange oplever vi, at det er sådan børnene siger, når der skal ske noget, de er lidt nervøse for. Men sammen med børnene tog vi et skridt af gangen og Michael guidede dem også hele tiden. Og børnene var mega seje – de tog i mod hjælpen – vi var der med dem, men de tog selv et skridt af gangen og kom i selen og op og kravle. Og da de stod der på linen blev smilet større og større . Det er lige den følelse inden i, der er med til at styrke selvværdet. Og mange af dem ville gerne prøve igen, efter de havde flyttet en af deres grænser – glæden ved at flytte troen fra “Jeg er usikker” til “Jeg gjorde det”.
Tusind tak til Hjerteforeningen i Aabenraa og til Michael fra MB Sport & Event ApS