Nyhedsbrev, december 2023

Julen 2023 nærmer sig – nogle dage af året, som de fleste af os glæder os til. Dog ser det desværre ud til, at megen sygdom for tiden rammer landet og måske i særdeleshed Sjælland, hvorfor de ramte personer får svært ved at manne sig op til det helt store. Andre er måske i årets løb blevet ramt af endnu værre sygdom, har gennemgået en større operation eller har måske måttet tage afsked med et nært familiemedlem.

Julen bliver efterfulgt af nytåret – året 2024 venter forude. Jeg håber ikke, at vi her kommer til at opleve endnu flere frygtelige situationer, som dem vi har oplevet i 2023 – krigen fortsatte i Ukraine, ny og måske frygteligere krig i Gazastriben, flere voldsomme skovbrænde, jordskælv – og i det nære husker vi vel alle den voldsomme stormflod, som ramte landet – bl.a. de kystnære områder af vor kommune. Det er gået ud over masser af uskyldige menneskeliv samt givet nogle voldsomme økonomiske konsekvenser.

Jeg vil dog her på vegne af Hjerteforeningen Stevns ønske alle vore medlemmer og deres nære og kære en rigtig glædelig jul samt et lykkebringende nytår.

Og når alle forhåbentlig er kommet godt ind i det nye år, afvikler vi som sædvanlig nytårsmarch i Gjorslev Bøgeskov. Det sker igen nytårsdag, mandag den 1. januar med start i tidsrummet fra klokken 12.00 til klokken 13.30, og man skal være tilbage senest klokken 15.00. Sidste år havde vi succes med at lave 2 forskellige ruter, hvorfor det gentages ved den kommende nytårsmarch. Den lange rute vil blive på cirka 4,7 km, og den korte rute vil blive på cirka 2,9 km.

Nytårsmarchen bliver jo afviklet som en bingotur. Ved starten får alle deltagere udleveret et bingokort (uanset rutelængde) – husk gerne skriveredskab – hvorefter man kan være heldig at vinde én af de fine præmier. Desuden trækkes der lod om ekstra fine præmier på alle tilbageleverede bingokort (skriv derfor navn og telefonnummer på kortet). Hovedgevinsten er her et gavekort til Traktørstedet Bøgeskoven (værdi kr. 600). Desuden kan man vinde en gave/præmie til Stevns Folklore Museum (værdi kr. 560).

Efter gåturen vil der som sædvanlig være lidt at varme sig på – kaffe/kakao og småkager samt frugt og naturligvis også vovsevand. Alt dette er helt gratis takket være vore uundværlige sponsorer, hvilket i år er Dagli’Brugsen i Rødvig, Vaskerifonden, Traktørstedet Bøgeskoven samt Stevns Folklore Museum i St. Heddinge.

Tag familiemedlemmer, naboer, gode venner eller hvem som helst med ud til Gjorslev Bøgeskov og deltag i vor nytårsmarch. Start året med lidt sund motion, frisk luft og måske en god snak undervejs og/eller efter gåturen. Vore frivillige gør en stor indsats for, at alle skal få en god start på 2024. Dog har vi desværre modtaget 2 afbud til årets bemandinger, hvorfor vi har brug for erstatninger. Det store arrangement er ikke i fare, men det får selvfølgelig konsekvenser (ikke lige så mange til at servicere). Hvis du er klar til at hjælpe os, må du meget gerne kontakte Sara Jørgensen – telefon 51742116 eller mail [email protected]

Sluttelig vil jeg bekendtgøre, at den kommende generalforsamling finder sted tirsdag den 27. februar, Tinghuset i St. Heddinge klokken 19.00. Følg i øvrigt vore aktiviteter på hjemmesiden Hjerteforeningen Stevns – Hjerteforeningen nær dig

Hjerteforeningen Stevns

Preben Hansen, formand