Nyhedsbrev, april 2024

Nyhedsbrev – april 2024

Den årlige generalforsamling blev vel overstået tirsdag den 27. februar. Som lokal forening har vi oplevet en pæn medlemsfremgang. Vi fik suppleret bestyrelsen med Niels Peter Larsen, St. Tårnby. Dog er det ærgerligt, at vi ikke har frivillige i vor forening fra den befolkningsrigeste del af vor kommune (Strøby, Strøby Egede, Strøby Ladeplads).

Forud for generalforsamlingen havde vi et indlæg om ”At rejse med en sygdom”. Dette emne havde glædeligvis vakt interesse med et pænt fremmøde. Efterfølgende kan jeg herefter konstatere, at det ikke er helt risikofrit at rejse udenlands som kroniker eller som ældre.

På trods af at foråret i år har ladet vente på sig, afvikler vi forårsbingo søndag den 21. april i Gjorslev Bøgeskov. Bøgen er næppe sprunget ud til denne dag her på Stevns, men der vil formentlig være masser af blomster i skovbunden (anemoner, kodrivere, lærkesporer, guldstjerner m.fl.). Og som altid forsøger vi at lave en rute afpasset efter vejr og føre. Mød op i tidsrummet klokken 10-11. Det er gratis at deltage, men vil man spille med i dagens bingospil med mulighed for at komme hjem med en pæn præmie, koster hver bingoplade stadig kr. 10 – medbring da gerne skriveredskab til at krydse af med.

I denne mail vil jeg tillige fortælle, at vi torsdag den 23. maj planlægger af afvikle ”Kurven fuld af hjertesundhed 2” – en opfølgning på efterårets foredrag, hvor vi denne gang skal i arbejdstøjet. Mere om dette arrangement i et senere nyhedsbrev.

Sluttelig vil jeg ikke undlade at gøre opmærksom på den seneste undersøgelse om folks motionsvaner, der viser at over 2 millioner danskere ikke bevæger sig nok! Her har gåture mange forskellige sundhedsfordele, uanset om man går langt eller kort, hurtigt eller langsomt, i skoven eller i lokalområdet, om man går alene eller sammen med andre. Det vigtigste er bare, at man kommer afsted og bevæger sig lidt mere hver dag. Med andre ord: Hvert skridt tæller som motion – jo flere jo bedre.

Som Sundhedsstyrelsen skriver:

• Vær fysisk aktiv minimum 30 minutter om dagen.
  • Styrketræn 2 gange om ugen.
  • Begræns tiden, du sidder stille.

Vel mødt i skoven den 21. april.