Nyhedsbrev, august 2023

Sommer eller ej! Ja, sommeren i år har været speciel rent vejrmæssig. For langt de fleste er hverdagen dog nu vendt tilbage. Det er den også for os i Hjerteforeningen Stevns. Vi er derfor klar til at invitere til nye arrangementer i lokalområdet.

Vi lægger ud med vort kommende motionsbingo i Gjorslev Bøgeskov, søndag den 3. september. Der vil som sædvanlig være mulighed for start i tidsrummet klokken 10-11 efter eget valg. Dagens rute bliver igen på 4-5 km, og man har mulighed for at købe bingokort til kr. 10 per styk (kontant eller MobilePay – om forbindelsen det vil…), hvis man vil deltage i dagens spil. Der er naturligvis præmier til de heldige.

Efterårets foredrag kommer til at løbe af stablen torsdag den 9. november, og jeg kan allerede nu løfte sløret for, at vi ikke alene har én spændende aften foran os, men hele to aftener, idet der bliver en første del til efteråret af mest teoretisk karakter og så en lidt mere praktisk del maj/juni 2024. Overskriften for disse aftener kommer nok til at blive noget i retning af ”Kurven fuld af hjertesundhed” – to inspirerende kostforedrag om sund livsstil foretaget af aut. klinisk diætist, cand. scient klinisk ernæring, Ulla Bahn. Men mere om disse arrangementer på et senere tidspunkt.

Jeg har tidligere slået et slag for hjerteredderkurset, Giv Liv. Det er med stor glæde, at jeg kan fortælle, at vi senest har medvirket til et forløb for de pædagogiske medarbejdere på Hotherskolen, idet 60 ansatte deltog i Giv Liv inden skolestarten. Det er stadig sådan, at vi hjælper med at stable de korte genoplivningskurser på benene. Saml mindst 5 personer (familien, naboer, virksomheden, foreningen etc.), så hjælper vi jer med at finde instruktør. Og hele kurset er tilmed gratis – du/I skal bare sørge for stedet!

Læs mere på Giv Liv: Hjerteredderkurser – 30 minutters intro i genoplivning – Hjerteforeningen

Har du for resten installeret appen ”Hjertestarter” på din mobil? Gennem denne app kan du til enhver tid og på ethvert sted finde den nærmeste hjertestarter – uanset hvor du befinder dig. Desværre har vi erfaret, at ikke alle hjertestartere i vor kommune er registreret (hos TrygFonden) og vises dermed heller ikke i appen. Pt. er 70 hjertestartere registreret i vor kommune – desværre er alle dog ikke tilgængelige 24/7.

Mød os i øvrigt på vor stand på ”Foreningernes dag på Stevns” i Hårlevhallen fredag den 29. september. Her kan du høre meget mere om vore arrangementer og foreningens aktiviteter.

Sluttelig vil jeg fortælle, at Hjerteforeningen Stevns har lavet en samarbejdsaftale med Store Heddinge Gymnastikforening, der gør det muligt for medlemmer af Hjerteforeningen at deltage på holdet: ”Smidighed og styrke med et touch af yoga” til reduceret pris – i stedet for årligt kr. 650 skal der kun betales kr. 300 årligt. Eventuelle spørgsmål vedrørende dette kan rettes til Sara (på 51742116).