Mørk chokolade sætter gang i bentøjet

Af Journalist Bo Christensen. Udgivet fredag den 12. december 2014

Er du en af de mange ældre, der har svært ved at holde dig gående? Så kan du med fordel sætte tænderne i en god, mørk chokolade, viser ny forskning. Det er spændende, da vi stadig mangler et lægemiddel, der forbedrer gangen, siger dansk karlæge

Det er ikke første gang, at mørk chokolade får en positiv anmeldelse af forskerne. Vi har blandt andet tidligere skrevet, at den mørke godbid er forbundet med en mindre risiko for blodprop i både hjerte og hjerne.

Nu viser en ny undersøgelse, udgivet det fine tidsskrift Journal of American Heart Association, at en portion mørk chokolade kan hjælpe gangbesværede ældre til at kunne gå en længere distance.

– Det er rigtigt spændende, da mange ældre lider af gangbesvær, og vi har faktisk ikke noget lægemiddel, der kan hjælpe på dette punkt. Men det er stadigvæk usikkert, om chokoladen kan give en vedvarende effekt, så det ikke bare er en engangsforestilling, siger Nikolaj Eldrup, overlæge på Afdelingen for Karkirurgi på Aarhus Universitetshospital.

Kakao rummer svaret
Forskerne bag undersøgelsen gav først deres 20 gangbesværede forsøgsdeltagere 40 gram mørk chokolade, og to timer efter kiggede forskerne så på, hvor langt deltagerne havde overskud til at gå. Nogle uger senere gentog forskerne forsøget, men denne gang var det med lys chokolade.

Resultatet viste, at:

• Når deltagerne havde fået den mørke chokolade, så kunne de gå 12 meter længere end de plejede.
  • Men ikke når de havde spist lys chokolade.

Det skyldes, at der er nogle stoffer i kakaoen, som kaldes polyfenoler, som hjælper blodkarrene med at udvide sig og give mere ilt til cellerne, vurderer Nikolaj Eldrup.

– Gangbesværede har snævre blodkar i benene, og det gør musklerne trætte, men det lader altså til, at kakaoen i den mørke chokolade hjælper her. Men 12 meter er selvfølgelig ikke meget, så det vil være interessant at se, om effekten vil tiltage eller falde, hvis gangbesværede spiste 40 gram mørk chokolade hver dag i en længere periode. Derudover vil det også være interessant at se, om stofferne i kakaoen kan hjælpe på andre lidelser, siger Nikolaj Eldrup, som mener, at undersøgelsen lægger op til at der skal forskes mere i området.

Hjerteforeningen anbefaler dog stadig, at du nyder chokolade med måde og husker at dyrke motion, da chokoladen er energirig og ofte indeholder sukker og en del fedt.

For at forbrænde 100 gram mørk chokolade skal du enten:

• løbe 50 minutter med 10 km i timen
  • gå to timer og 15 minutter med 4 km i timen
  • cykle 56 minutter med 18 km i timen.

Læs også:

Chokolade er godt