Hjerteforeningen Skive

Kommende Webinarer

Skrevet torsdag d. 18. august 2022

I Hjerteforeningen afholder vi online webinarer for alle hjertepatienter og pårørende. Vi tilbyder webinarer om mange forskellige hjertesygdomme og problemstillinger.

Med vores webinarer ønsker vi at give dig den nyeste viden om hjertesygdomme, indsigt i livet med en hjertesygdom og inspiration til hvad du selv kan gøre.

Nederst på siden eller i menuen til højre finder du optagelser af vores tidligere webinarer.

Kommende webinarer

Hvordan har du det egentlig som pårørende?

Rollen som pårørende kan være udfordrende at navigere i. Når hjertesygdom indtræffer, kan det medføre store forandringer i livet og hverdagen. Er du ægtefælle, forælder, kæreste, partner eller ven til en med hjertesygdom, har du måske oplevet nye følelser og tanker. I så fald er du ikke alene.

Formålet med dette webinar er at give dig, der er pårørende, viden om nogle af de naturlige følelser og reaktioner, man kan opleve som pårørende. På webinaret vil du få inspiration og gode råd til selv at løfte og bevare din egen livskvalitet og til at styrke din relation til den hjertesyge.

Tania Boriths Lund Pedersen
Psykolog
Hjerteforeningen

19. september 16.00-17.30 Tilmeld dig her

Ny hjerteklap

Der kan opstå mange spørgsmål når man skal have en ny hjerteklap.

På dette webinar vil vi give dig en grundlæggende viden om hjerteklapper og indsigt i forløbet. Fra operationen, valg af biologiske versus mekaniske klapper og blodfortyndende behandling til tiden efter operationen med tilbagevenden til arbejde og fysisk aktivitet.

Troels Højsgaard Jørgensen
Læge, Ph.d.
Herlev Hospital, Hjerteafdelingen

21. september 16.00-17.00 Tilmeld her
22. september 10.00-11.00 Tilmeld her

Når hjertesygdom rammer parforholdet

Vi ved fra forskningen at kvaliteten af parrelationen er afgørende i forbindelse med at komme sig over eller leve længere med en hjertesygdom. Samtidig viser undersøgelser også, at når hjertesygdom rammer parforholdet, rammes både den syge og partneren. Faktisk viser nogle studier større psykologisk stress hos partneren.

Både du og din partner kan opleve nye tanker, følelser og reaktioner. Følelsesmæssig støtte og nærhed er derfor livsvigtig for begge parter i parrelationen, selv om hjertesygdommen kun fysisk rammer den ene. Formålet med dette webinar er at give jer et indblik i betydningen af at passe på hinanden, når hjertesygdom rammer den ene i en parrelation samt inspirere til konkrete måder at styrke relationen på.

Line Brøgger Mikkelsen
Psykolog

6. okt 16.00-17.00 Tilmeld dig her

Blodprop i hjertet

På dette webinar vil vi give dig en grundlæggende indsigt i sygdommen, hvordan den behandles, hvilke symptomer du skal være opmærksom på og hvornår du skal søge læge.

Burcu Tas Özbek
Læge og Ph.d. studerende
Kardiologisk Afdeling på Rigshospitalet

31. oktober 10.00-11.00 Tilmeld her
10. november 16.00-17.00 Tilmeld her

Tilmelding mulig fra den 5. september 2022

Lev hjertesundt – nemt og enkelt (nudging)

Glem alt om slankekur og strenge diæter. Det er livsstilændring, som virker på den lange bane. Hjerteforeningens diætist fortæller, hvordan du spiser hjertesundt og kan dreje dine vaner i en sund retning. Det handler om at gøre den sunde løsning til den lette løsning ved at indrette dine omgivelser, så de fremmer det hjertesunde valg. Du får tips til at spise mindre portioner mad uden at føle sult. Du får gode råd til at spise sundere uden at lide savn samt ideer til hvordan du bremser din sukkertrang og får snøret træningsskoene. Webinaret sætter spot på de “nudging tricks”, som vil gøre det nemmere for dig selv og din familie, at leve hjertesundt.

Lotte Juul
Diætist, Hjerteforeningen

25. oktober 10.00-11.00 Tilmeld her
16. november 16.00-17.00 Tilmeld her

Hvad er et “webinar”?

Et webinar er en online undervisning, hvor du møder underviseren på din egen computerskærm hjemme i stuen. Computeren er populært sagt dit kursuslokale. Du kan se og høre underviseren, se plancher og slides på din skærm, og du kan løbende stille skriftlige spørgsmål til underviseren. Det kræver ingen særlige IT-kundskaber at deltage, du skal blot have adgang til en computer eller tablet med internetgang og lyd.

Hvordan deltager jeg i et live webinar?

Invitationer til webinarerne sendes ud til Hjerteforeningens medlemmer og faste støtter, men du kan altid finde kommende webinarer og tilmelde dig her på siden.