Pressemeddelelser

Det vrimler med tilbud om motion i Sæby og omegn

Der er ingen undskyldning for ikke at kunne motionere i Sæby og omegn. Mange foreninger og kommunen med flere har masser af forskellige sunde tilbud.

Og onsdag aften afholdt Hjerteforeningen Sæby i samarbejde med BeneFIT, Sæby Gymnastikforening, Sundhedshus Sæby samt rehabiliteringscentret for Region Nordjylland et møde i ”For Retfærdigheden”, hvor man orienterede om de mange motionstilbud, der primært er rettet mod patienter og borgere med hjerteproblemer eller hjertesygdomme.

Som en af oplægsholderne udtrykte det: ”Kommunen er rigtig godt med; det nærmest vrimler med sunde motionstilbud.”

Merethe Gaardbo fra Hjerteforeningen fastslog, at det er vigtigt for såvel raske som syge at gøre noget godt for hjertet. Hun henviste også til kommunens sundhedspolitik, som har sloganet ”Sundhed – med lyst til livet”. Heri indgår bl.a. en exitstrategi om motionstilbud for patienter og folk, der har fået behandling. Hjerteforeningen tilbyder bl.a. hjertemotion hver mandag i samarbejde med BeneFIT, traveture både tirsdag og onsdag, cykelture og marcher i skov og langs stranden. Der kan læses meget mere udførligt på www.saeby.hjerteforeningen.dk om de forskellige tilbud og aktiviteter.

Rehabiliterings- og hjertesygeplejerske Tove B. Hanghøj redegjorde for forløbet fra en operation eller behandling til det videre forløb bagefter, hvor der i meget høj grad tages hensyn til den enkelte patients behov. Der er samarbejde med sygehusene og sundhedscentrene i hele regionen, og et af disse centre findes i Sæby.

”Der er ingen hjerter, som ikke har godt af motion,” fastslog Tove Hanghøj. Folk med by pass, hjerteoperation, hjertesvigt, blodprop og/eller ballonbehandling kan komme i betragtning.

Hjertesygeplejerske i Sundhedscentret, Stine Bæk Sørensen, gennemgik proceduren for at komme i gang med et rehabiliteringsforløb, som kræver henvisning fra sygehus eller egen læge.

Der vil bl.a. være mulighed for træningsforløb, kostvejledning samt vejledning om stop med rygning og alkohol. Det er muligt at kontakte Sundshedscentret på tlf. 98457004.

Fysioterapeut Cathrine Kvist fra BeneFIT fortalte om et 10-ugers forløb med fokus på træning, sammenhold og tryghed. Her sættes der bl.a. intensivt ind omkring styrke- og konditionstræning, balance, af- og udspænding. Desuden undervises om hjertesygdomme og effekt af træning. Næste start er 29. oktober. Kontakt tlf. 98461650.

Kirsten Sørensen fra Sæby Gymnastikforening fortalte om forløb ”Styrke hjerte, krop og balance”, som foregår hver mandag formiddag i Sæby Fritidscenter. Dette henvender sig til personer med hjertesygdomme, KOL, gigt, diabetes og ”diverse skavanker”. Her lægges vægt på at få pulsen i vejret.

Forud for mødet var der lejlighed til at få målt blodtryk, BMI og muskelmasse.