Hjerteforeningen Sæby

Invitation: Første hjertestarter sættes op i Sæby

Skrevet mandag d. 27. marts 2023

Kan være et billede af tekst

Den første hjertestarter i projekt NordStart sættes op i Sæby d. 4/4. Alle er inviteret til en hyggelig formiddag, hvor hjertestarteren vil blive præsenteret, og der vil være mulighed for at prøve kræfter med hjerteredning.

280 døgntilgængelige hjertestartere skal sættes op i hele Nordjylland gennem det nye forskningsprojekt NordStart, der er et samarbejde mellem Hjerteforeningen, Melsen Fonden og Region Nordjylland.

Men hjertestarterne sættes ikke op på tilfældige lokationer. En avanceret computeralgoritme har udvalgt de 280 opsætningssteder på tværs af Nordjylland, så hjertestarternes placering ikke udelukkende baseres på lokale eller private initiativer – og den første sættes op i Sæby.

– Det er et meget spændende projekt, så jeg håber virkelig, at folk vil dukke op og bakke op om udviklingen, siger Merethe Gaardbo fra Hjerteforeningens medlemsforening i Sæby.

Algoritmen er blevet til på baggrund af data om eksempelvis demografi, tidligere hjertestopstilfælde, og hvor der for nuværende sidder hjertestartere. Algoritmen er tidligere benyttet som simulationseksperiment i både Toronto og København, men det er første gang, algoritmen skal ud at leve i praksis.

Projektet er dermed det første i verden af sin slags og kan få globale konsekvenser for den måde, hjertestartere fremover sættes op på. Den første hjertestarter sættes op hos Circle K, Aalborgvej 60 i Sæby d. 4/4, og alle er inviteret til afsløringen af den nye hjertestarter.

Projekt NordStart er blevet til gennem en tocifret milliondonation fra nordjyske Melsen Fonden til Hjerteforeningen, mens Region Nordjylland har leveret de nødvendige data til algoritmen.

– Vi er meget taknemlige for samarbejdet med Melsen Fonden og Region Nordjylland. Det giver os nordjyder en helt unik mulighed for at gå forrest i kampen for at få sat endnu flere hjertestartere op – men også på den mest hensigtsmæssige måde, siger Merethe Gaardbo fra Hjerteforeningens medlemsforening i Sæby.

Merethe Gaardbo fortæller videre, at Hjerteforeningens lokalafdelinger i Nordjylland er trukket i arbejdstøjet, og ud fra algoritmens mange koordinater er frivillige fra lokalforeningerne i gang med at finde modtagerne af Hjertestarterpakken.

– Vi oplever heldigvis, at folk er meget glade, når vi kontakter dem og fortæller, at vi har mulighed for at sætte en hjertestarter op hos dem.

Ved arrangementet d. 4/4 vil der, foruden lidt godt til ganen, være taler fra Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft, regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl, samt formand for Melsen Fonden, Anker Laden-Andersen. Derudover vil det være muligt at prøve kræfter med hjerteredning, så man kan træde til, hvis uheldet er ude.

Programmet er som følger:

10:30: Velkomst med drikkevarer og snacks

10:45: Afsløring af hjertestarter

11:00: Taler ved Anne Kaltoft, adm. direktør, Hjerteforeningen, Mads Duedahl, regionsrådsformand (V), Region Nordjylland, samt Anker Laden-Andersen, formand, Melsen Fonden.

11:15: Introduktion til hjerteredning – kom og prøv hjerteredning og lær at bruge en hjertestarter, så du er klar til at træde til, hvis uheldet er ude.

11:45: Tak for i dag.

Få mere information om projekt NordStart på www.hjerteforeningen.dk/nordstart