Hjerteforeningen Ringsted

Hjertecafé med foredrag om Mexico

Skrevet torsdag d. 28. marts 2024

Forud for Hjertecaféen den 27/3 var der kl. 13.30 forsalg af billetter til Hjerteforeningens sommerudflugt den 20/6 til Orø.

Billetterne blev revet væk på 15 minutter, hvilket har skabt overvejelser om at hyre en større bus, selvom det er lidt svært! – Der er kun nogle få på venteliste, så måske løser det sig selv inden udflugten.

Vores nok så kendte Poul Otto Nielsen, der er kendt i Ringsted for sit store lokalhistoriske arbejde, holdte et blændende foredrag om en rundrejse, som han har været på i Mexico.

Efter en times tid nåede vi fra Mexico City halvvejs rundt på turen beskrevet i billeder og dagbogsnoter, så de 40 deltagere kunne nyde kaffe og boller i forventning, og en lige så spændende afrunding af rejsen.

Nedenfor på billedet fortæller Poul Otto Nielsen om Mayaernes talsystem, som er baseret på 20-talsenheder. Det første symbol, som ses øverst på illustrationen, repræsenterer værdien O.

Nedenfor ses kortet over hele Mexico. Og kortet til højre viser de steder på ruten, som Poul fortalte om.

Fra Mexico City gik turen via Puebla og San Andrés Tuxla, hvor spanierne gik i land, da de erobrede Mexico til Villahermosa med de gådefulde kæmpe stenhoveder fra olmekerne og majaruinerne ved Palenque.

Derefter gik turen til to lokale indianersamfund ved San Cristóbal, og efter en sejltur på Grijalvafloden ved Sumiderokløften kommer vi til tempelbjerget Monte Alban ved Oaxaca og rejsen slutter ved sølv- og kolonibyen Taxco.

Efter en dejlig eftermiddag med næsten fuldt hus, kunne vi ønske god påske og henvise til de kommende arrangementer i forårsprogrammet.

Gå Med Travetur den 7/4 og 21/4 samt Hjertecafé den 24/4 med sognepræst Janne Meibom som foredragsholder.