Hjerteforeningen Aarhus

Genoplivning efter hjertestop

Skrevet onsdag d. 23. juni 2021

Det er nok kun få danskere, som ikke har hørt om, at fodboldspiller Christian Eriksen fik hjertestop i Parken under EM-kampen mod Finland. Siden da har vi i Hjerteforeningen fokuseret på at dele viden om hjertestop og genoplivning med danskerne og på at skabe opmærksomhed om vores livsvigtige sag. Både direktør Anne Kaltoft og forskningschef Gunnar Gislason har været i medierne og fortalt om vigtigheden af at få hurtig hjælp, at have tilgængelige hjertestartere og at danskerne kan og tør træde til for yde genoplivning.

Den triste episode i parken har også betydet, at vi har oplevet stor stigning i interessen for vores Giv Liv-kurser – og godt 1.500 danskere har tilmeldt sig til foreningens online introkursus i genoplivning. Det giver håb om, at endnu flere vil få hjælp fremover, hvis de får hjertestop uden for hospitalet. Mange danskere fik sig en slem forskrækkelse og særligt nogle hjertepatienter og pårørende sidder tilbage med en bekymring om netop deres eller deres pårørendes diagnose giver risiko for hjertestop.

I kan altid henvise til Hjertelinjen på 70 25 00 00, hvor rådgiverne sidder klar til at tale og støtte patienter og pårørende – også i denne situation.