Hjerteforeningen København S

Endnu en hjerteredder fra Amager er indstillet til Årets Hjerteredder 2019

Skrevet fredag d. 21. december 2018

Af Britta Ege Christensen, Hjerteforeningen København S, redigeret af Lotte Bucka, [email protected]

Her er, hvad der skete, på den skæbnesvangre dag, hvor Lars Jensen faldt om med hjertestop:
Han løb en konditur, som han meget tit gør, langs Amager Strandvej om formiddagen den 29. oktober. På turen blev Lars Jensen dårlig og måtte sunde sig lidt ved at sætte sig i græskanten. Flere personer i passerende biler tilbød deres hjælp, men han takkede nej. Efter en stund besluttede han at gå hjem igen. Men undervejs faldt han om med hjertestop. Heldigvis var Birgitte Fibæk-Skov ved at parkere sin bil og opdagede en person, der lå livløs ved en hæk ud for hendes arbejdsplads. Det var Lars Jensen. Birgitte Fibæk-Skov påbegyndte hjertemassage, og en anden hjælpende person ringede 112.

Ambulancen kom inden for 8 minutter, og i samme øjeblik kom der også en hjerteløber med en hjertestarter – ja det virker altså flot på tværs med den opgave via 112 – Lars Jensen kom akut ind på Rigshospitalet, hvor han straks fik en ballonudvidelse efter en blodprop i hjertet, som umiddelbart var årsagen til hjertestoppet.

Der er ingen tvivl om, at Birgitte Fibæk-Skovs resolutte indgriben var årsagen til, at Lars Jensen overlevede.

Lars Jensen og Hjerteforeningens tak til Birgitte Fibæk-Skov
Lars Jensen ville meget gerne takke Birgitte Fibæk-Skov, og ved en lille ceremoni den 13. december på hendes arbejdsplads – som jo på en måde havde været involveret i hele redningen – overrakte Lars Jensen hende en halskæde med et fint lille guldhjerte og en buket blomster. Og Birgitte Fibæk-Skovs kolleger fik hjemmebagte kager.

En repræsentant for den lokale hjerteforening, Britta Ege Christensen fra Hjerteforeningen København S, var også til stede og takkede Birgitte Fibæk-Skov for hendes flotte indsats med en buket blomster. Det er så dejligt at opleve, at hun har tilegnet sig viden om hjerte-lunge-redning og turde gå i gang, da det var nødvendigt. Stor, stor ros til Birgitte. Britta Ege Christensen overrakte også chokolade til Birgitte Fibæk-Skov og Lars Jensen, da det hele bare er så fantastisk. Også Lars Jensens familie var til stede.

I øvrigt har Lars Jensen taget initiativ til at indstille Birgitte Fibæk-Skov som kandidat til at blive årets hjerteredder i Hjerteforeningen. Tak for det.

Britta Ege Christensen overrakte Birgitte Fibæk-Skov en buket blomster fra Hjerteforeningen S