Hjerteforeningen Hedensted

TeleHjerte – især for dig med hjertesvigt

Skrevet torsdag d. 27. april 2023

Telemedicin pjece

Region Midt har sendt en invitation til Hjerteforeningen om deltagelse i en borgergruppe for telemedicin til patienter med hjertesvigt samt pårørende. Se vedlagte invitation i vedlagte Telemedicin pjece.

Borgergrupper – hvad vil det sige at leve med hjertesvigt?

Formålet med borgersamarbejdet er at udvikle TeleHjerte Midt sammen med borgere og pårørende.

Samarbejdet foregår i borgergrupper. Fælles for deltagerne er, at de alle har et godt indblik i, hvad det vil sige at leve med hjertesvigt.

• En borgergruppe består af 6-8 deltagere, der enten selv har hjertesvigt eller er pårørende.
  • Det er ikke nødvendigt at have erfaring med telemedicin.
  • Man mødes i borgernes lokalområde, på de tidspunkter der passer godt for deltagerne. Møderne er uformelle, og altid ledsaget af en god kop kaffe og lidt let at spise.
  • Man mødes ca. hver 3.-4. måned.
  • Man kan til enhver tid trække sig fra samarbejdet, og er ikke forpligtet på mere end hvad man har lyst til at deltage i.
  • Regionen tilbyder betaling for transport

Hvad kan borgergrupperne hjælpe med?

I borgergruppen mødes man om opgaver, som deltagerne har været med til at udvælge. Sammen aftaler man, hvordan man griber opgaverne an.

Borgergrupperne kan gøre os klogere på rigtig meget. Deltagerne kan for eksempel:

• Afprøve den digitale løsning til borgerens hjem
  • Sikre at udstyret til borgerens hjem er nemt at bruge
  • Pege på, hvor der er behov for uddannelse til borgere og pårørende
  • Sikre en god kommunikation til borgere om tilbuddet
  • Give input til ‘det gode forløb’ med telemedicin
  • Teste værktøjer, der skal hjælpe borgere til at klare hverdagen med hjertesvigt

Tilmelding og mere information

Venligst kontakt:

Programsekretariatet for Tværsektoriel Telemedicin, for Telemedicin, Region Midtjylland

Litten Raun Christensen, tlf.: 6068 3710, mail: [email protected]

Du er også velkommen til at kontakte Birgit Lund Bøtker, 30202416, [email protected]

Torben Sørensen, 29686002, [email protected]

– begge Hjerteforeningen Hedensted.