Hjerteforeningen Frederikssund

afholder

HJERTECAFÉ

ONSDAG den 26. oktober 2022 kl. 14 -16.30

i Elværket, Ved Kirken 6 i Frederikssund.

Pas godt på dine tænder, når du er hjertepatient,
mundsundhed har større betydning end du tror.

v/ professor, dr.odent., Palle Holmstrup, Tandlægehøjskolen.

Den mest almindelige kroniske betændelsessygdom er parodontitis (tidligere betegnet paradentose), der udfolder sig i vævet omkring tænderne. Betændelsesprocessen skyldes ansamlinger af bakterier i en biofilm (plak) på tandoverfladen. Hvis bakterierne ikke fjernes effektivt ved den daglige tandbørstning, kan de brede sig ned mellem tandkød og rodoverflade og medføre betændelse med nedbrydning af tændernes støttevæv, bindevæv og knogle.
Det kan indebære løsning og ultimativt tab af tænder.
Mange mennesker er ikke klar over, at parodontitis også kan påvirke væv og organer uden for mundhulen. Da der ved parodontitis er sår i tandkødslommerne, kan bakterierne og betændelsesstoffer gå over i blodbanen og påvirke udviklingen af andre betændelsessygdomme, herunder hjerte-karsygdomme, diabetes og leddegigt.
Foredraget vil belyse denne udvikling og desuden omtale studier af den betydning, behandling af parodontitis kan have for forløbet af de nævnte sygdomme.

Der vil være repræsentanter for Hjerteforeningen Frederikssund til stede.

Hjerteforeningen serverer the/kaffe og frugt. Der er gratis adgang til Hjertecafeen.

Husk også vores vandreture i Frederikssund og omegn hver torsdag med start kl. 10.15 lige indenfor Hovedindgangen til Sillebroen Shopping.