Hjerteforeningen Faaborg-Midtfyn

Dejlig sangaften

Skrevet fredag d. 4. november 2022

Fællessang med Rasmus Skov Borring, mandag d. 31. oktober, blev en flot afslutning på rækken af Hjerteforeningen Faaborg-Midtfyns arrangementer i 2022.

Godt og vel et halvt hundrede fremmødte var både lyttere og deltagere, for med udgangspunkt i Højskolesangbogen, hvorfra Rasmus havde udvalgt 12 gamle som ny sange, som vi indledningsvis hørte interessante historier om, havde alle efterfølgende mulighed for at bruge deres sangstemme til fulde.

Højskolesangbogen udkom første gang i 1894 som en markering af foreningsfællesskabet mellem landets højskoler. Den er løbende blevet fornyet, så den afspejler det samfund og den tid, den er en del af, og i dag synger vi fra den 19. udgave af Højskolesangbogen.

På denne baggrund valgte Rasmus gamle som nye sange, og vi lagde ud med Grundtvigs efterårssang: ’’Nu falmer skoven trindt om land’’, dels fordi den akkurat passede til årstiden, dels fordi den mytologiske kraft omkring Grundtvigs virke og indflydelse, selv efter 150 år efter hans død, stadig står stærkt.

Fortællingerne om og før de efterfølgende sange, stod i kø, og det var interessant at høre om udviklingen i kulturlivet indenfor f.eks. ligestilling mellem kønnene, og hvordan sangene har været under indflydelse af de forskellige tider, samt sangenes udfordring af samme, og sangen: ’’Gi’ os lyset tilbage’’ af blandt andre Rasmus selv, var dejlig at synge.

Tak til Rasmus for en pragtfuld sangaften, som vi meget passende sluttede af med ’’Et hav, der vugger sig til ro nu’’.

Hjerteforeningen Faaborg-Midtfyn