Hjerte- og Lungetransplantationsklubben

Ny kampagne i forbindelse med organdonationsdagen 2021

Skrevet mandag d. 20. september 2021

Kære medlemmer

Lørdag d. 9. oktober er det international Organdonationsdag. Igen i år vil en lang række danskere sætte fokus på og anerkende alle, der har organdonation og transplantation inde på livet.

Hjerteforeningens hjerte- og lungetransplantationsklub vil selvfølgelig også gerne sætte fokus på organdonation og håber, I vil hjælpe os med det. Under overskriften ‘+år’ kan du være med til at vise, hvor mange +år, du – takket været en organdonor – har levet med et nyt organ. Målet er, at få en stor andel af transplanterede med, så vi kan vise, hvor mange +år, transplanterede tilsammen har levet med et nyt organ. Se, hvad du kan gøre.

Guide
  • På et hvidt A4 papir skriver du med store bogstaver: +X år
    (erstat X med det antal år, du har levet med et nyt organ)
  • Tag et billede af dig selv, mens du holder papiret op foran dig
  • Send billedet til os senest morgenen d. 9. oktober
  • Hvis du har en profil på Facebook eller Instagram, så lav også gerne et opslag på Organdonationsdagen lørdag den 9. oktober med billedet og denne tekst:

“Jeg har nu levet +X år, siden jeg fik et organ fra en donor.
I dag er det Organdonationsdag – husk at tage snakken med dine nærmeste.

#organdonationsdag, #plusår, #tagsnakken”

(Husk at erstatte X med det antal år, du har været transplanteret.)

Du skal være opmærksom på, at når du sender os dit billede, giver du os derved lov til at bringe det på vores sociale medier i forbindelse med Organdonationsdagen i 2021. Dit navn eller kontaktoplysninger bliver ikke offentliggjort.

Hvad gør vi?

• Vi poster alle de billeder fra transplanterede, som vi får ind, og sidst på dagen den 9. oktober tæller vi alle de ‘+år’ sammen, som vi har fået ind og laver et opslag med det!

Vi gør dette for at sætte fokus på værdien af organdonation og for at vise, hvor mange +år (plusår) danskere konkret har fået i gave, fordi nogen har doneret deres organer.

Samlet set vil det blive tydeligt, at rigtig mange mennesker får forlænget deres liv ved hjælp af donerede organer.

Vi har ladet os inspirere af en tysk kampagne, som har kørt i nogle år blandt andet i forbindelse med organdonationsdagen, og vi håber, at andre patientforeningers medlemmer også vil være med.

Ideen er opstået i samarbejde med Danske Center for Organdonation.

Har du spørgsmål, så tøv ikke med at skrive på [email protected] eller ringe til Trine: 20 65 57 07

Vi glæder os til at modtage en masse billeder og til at tælle de mange år sammen.