Hjerteforeningen Svendborg

Medicinsk Yoga (Hold 1)

Det er med glæde at Hjerteforeningen Svendborg kan tilbyde hjertepatienter i Svendborg kommune et helt unikt tilbud.

Som et nyt tiltag i Hjertemotionen starter der hold op i Medicinsk Yoga (MediYoga) efter sommerferien.

MediYoga er en moderne, evidensbaseret terapeutisk yogaform, hvis overordnede formål er at skabe en grundlæggende balance fysisk og mentalt. Den er udviklet af IMY (institut for medicinsk yoga) i Stockholm til brug i blandt andet sundhedsvæsenet som et led i et behandlingsforløb til en lang række diagnoser.

MediYoga udspringer af den 5000 år gamle, aktive og dynamiske Kundalini yoga, som er videreudviklet til en langsom, blid og ikke så fysisk krævende yoga, hvor åndedrættet spiller en afgørende rolle.

Undervisningen består af øvelser og stillinger, som kombineres med åndedræts-, meditations-, og afspændingsteknikker. Øvelser og meditationer kan fungere for alle, ung som ældre, og tilpasses den enkelte deltageres fysiske formåen. Yogaen kan udføres på både stol og måtte.

Yogaformen er særlig god for deltagere med for eksempel:

• Nedsat bevægelsesfunktion
  • Kroniske smerter
  • Åndedrætsbesvær
  • Hjerterelaterede problemer, eksempelvis forhøjet blodtryk eller hjerteflimmer
  • Let depression
  • Stress
  • Søvnbesvær.

MediYoga kan give større bevægelighed i led, give stærkere muskler, nedsætte smerter samt dæmpe stress og uro.

Åndedræt, blodtryk, hjerterytme, søvn, hormonsystem og fordøjelse kan forbedres, og man vil lære at blive bevidst om kroppens spændinger og adfærd, og lære at lytte til krop og sind.

Så tøv ikke med at melde dig til et af holdene:

Hold 1 onsdage kl. 12-13.15. (16 gange i perioden 4. september – 18. december 2019)

Hold 2 torsdage kl. 16-17.15. (16 gange i perioden 5. september – 19. december 2019)

Hold 3 torsdage kl. 12-13.15. (16 gange i perioden 5. september – 19. december 2019)

Tilmelding lukket. Holdet fyldt…

Praktiske oplysninger

Sundhedshuset Svendborg, Hulgade 9, 5700 Svendborg