Hjerteforeningen Sønderborg

2. Bestyrelsens beretning for 2023

3. Fremlæggelse af regnskab 2023 til orientering

4. Indkomne forslag

5. Valg til bestyrelsen – på valg for 2 år er: Inga Skivild. Vi mangler 1 i bestyrelsen, så der skal gerne vælges 1 mere.

6. Eventuelt

Evt. forslag til bestyrelsen bedes indsendt inden den 26. februar 2024 til formanden Anette Tranekjer på mail: [email protected]

Denne aften vil bestyrelsen gerne byde på et lille traktement, så derfor er tilmelding nød­vendig. Tilmelding: senest mandag d. 26. februar 2024 til Birgit Bladt enten på mail: [email protected] eller telefon 2764 0760.

Foredrag

Træt” var blandt de mest googlede ord i 2023.

Hvorfor søger vi på ordet træthed?

Sikkert for at finde en årsag – og dem kan der være mange af: det kan være vi sover dår­ligt, har smerter, er bange, spiser usundt eller er fysisk inaktive …

Det er også muligt, at vi glemmer, at vi i perioder bruger rigtig meget tid på at bekymre os om fremtiden, at gruble over fortiden, at være på vagt over for farer i vores omgivelser, el­ler er på vagt over for om vi fejler noget, og at vi i de perioder forbruger rigtig meget men­tal energi, som kan betyde, at vi oplever at føle os trætte.

Træthed kan derfor være et symptom på, at vi tænker for meget. Det kan medføre at vores overskud til at spise sundt, motionere eller opleve bliver mindre. Det tænker vi så over – og så ender vi i den onde cirkel!

CHRISTINA OXENVAD, speciallæge i Almen medicin og psykoterapeut i Metakognitiv Te­rapi, vil fortælle os om, hvordan vores sind fungerer: at sindet er selvregulerende og selv­helende.

Forskning har vist, at enhver tanke, følelse eller kropslig fornemmelse vil selvregulere, hvis vi formår at lade tankerne og følelserne være i fred – uden at give dem så meget tid og op­mærksomhed. Det medfører færre symptomer og bedre psykisk trivsel.

Christina vil koble denne viden på søvn og søvnforstyrrelse – krydret med almene gode søvnråd.