Landsuddeling 30 august 2020

Skrevet onsdag d. 5. august 2020

Alle kan gå sig til en gratis hjertestarter, når Hjerteforeningen søndag den 30. august.2020, mellem kl. 9.00 og kl. 18.00 gentager succesen med Landsuddelingen.

Ved den årlige dør-til-dør-indsamling går de indsamlede midler til at give danskerne hjertestartere. Fordi hjertestartere redder liv, og fordi hvert sekund tæller, når hjertet stopper.

På baggrund af Landuddelingen 2019 har Hjerteforeningen sat ca. 400 hjertestartere op i det ganske land. Det anslås, at Landsuddelingen derved kan tilskrives op mod 40 procent af alle de hjertestartere, der det seneste år er registreret i Danmark som døgntilgængelige. Det tal håber Hjerteforeningen at overgå i 2020.

– Vi ved, at hjertestartere redder liv, og vi ved, at hjertestartere skal være placeret tæt på det sted, hvor hjertestoppet finder sted, for at hjertestarteren bliver hentet og har effekt. Hver dag bliver 15 personer ramt af hjertestop uden for hospital – fædre, mødre, søskende, bedsteforældre, venner og kolleger. Mange af dem kan med en hurtig indsats reddes tilbage til et godt liv, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Konceptet for Landsuddelingen er enkelt: Saml en gruppe, der går mindst 15 indsamlingsruter. Derefter modtager gruppen en gratis hjertestarter, som gruppen selv beslutter placeringen af. Professionelt monteret i et varmeskab af en elektriker fra TS-gruppen. Og som noget nyt med ét års ServicePlus-aftale, så man ikke skal bekymre sig om overvågning af hjertestarteren, service og eventuelle reparationer.

Læs mere og tilmeld dig her: