Hjertestarterdag den 16. oktober 2020

Skrevet lørdag d. 17. oktober 2020

Hjerteforeningen markerede i efterårsferien den internationale hjertestarterdag med familieaktiviteter landet over.

– Hurtig hjælp ved et hjertestop er afgørende for chancen for at overleve og overleve til et godt liv. Vi ved, at hvis et vidne til et hjertestop træder til og yder livreddende førstehjælp, øges chancen for at overleve med helt op til tre gange. I dag overlever ca. 10 procent et hjertestop – det kan vi gøre bedre ved at træde til med hjælp.

Her i Roskilde var det Sebastian Irmark, der er uddannet Giv Liv instruktør, der havde taget opstilling ved Meny i Himmelev, hvor der var mulighed for at høre om og prøve genoplivning, på en dukke, prøve en hjertestarter og quizze om hjertestop viden.

Sebastian fortalte også om Hjerteforeningens, introduktionskursus i genoplivning, som er ganske gratis

Alle over 12 år kan deltage på Hjerteforeningens Hjerteredderkursus – 30 minutters intro i genoplivning.

Det foregår hjemme hos dig selv, hvor du kan invitere både familie, venner, kollegaer eller måske naboer, I skal være min. 5 personer, og instruktøren kommer altid til jer for at undervise.

På 30 minutter får I viden om at:

• Undersøge en bevidstløs person
  • Ringe 1-1-2
  • Give hjertemassage og kunstigt åndedræt med 30 tryk og 2 pust
  • Bruge en hjertestarter (AED)

Der afholdes i øjeblikket ikke Hjerteredderkurser – 30 minutters intro i genoplivning. Vi holder os løbende opdateret om corona situationen og håber at vi snart igen kan tilbyde kurser.

Dansk Råd for Genoplivning (DRG) og Trygfonden står bag den årlige Hjertestarterdag.