Hjerteforeningen Rebild

Foredrag : ”Atrieflimren og kolesterolbehandling”

Skrevet søndag d. 23. oktober 2022

Så inviterer Hjerteforeningen Rebild igen til et spændende foredrag.

Denne gang om ”Atrieflimren og kolesterolbehandling

_______________________________________________________________________________________

Atrieflimren. Hvad betyder det, hvilke behandlingsmuligheder er der og hvordan lever man med det?

I foredraget forklares, hvad atrieflimren er og hvad der sker i hjertet, når denne hjerterytmeforstyrrelse opstår, samt hvilke gener og komplikationer atrieflimren kan forårsage og hvordan det kan behandles. Der bliver også rig mulighed for at spørge ind til, hvordan man kan leve med at have atrieflimren.

Kolesterol behandling. Hvorfor er det vigtigt og hvilke muligheder er der for at behandle for højt kolesterol i blodet.

For højt kolesterol er en meget væsentlig risikofaktor for at udvikle åreforkalking og de sygdomme som dette kan medføre (bl.a. blodpropper i hjerte og hjerne og nedsat blodforsyning til benene). I foredraget gennemgås, hvorfor det er vigtigt at få behandlet for højt kolesterol i blodet, enten for at undgå at få åreforkalkning, eller for at undgå forværring af eksisterende hjertesygdom forårsaget af åreforkalkning. Der gennemgås hvilke behandlingsmuligheder der er tilgængelige. Også her vil der være mulighed for spørgsmål og diskussion.

Foredragsholder er Albert Marni Joensen, som er ansat som overlæge på Hjerteafdelingen, Regionshospital Nordjylland, Hjørring og som i mange år har været tilknyttet Aalborg Universitet som klinisk lektor.

Albert har også været ansat som overlæge på Aalborg Universitetshospital, hvor han har haft ansvaret for ambulatoriet for hjerterytmeforstyrrelse med særlig interesse for behandling af patienter med atrieflimren, hvor han bl.a. har stået for at oprette tilbud om patientundervisning. Albert Marni har igennem 15 år også arbejdet i Lipidklinikken, som er et special ambulatorium for folk med forhøjet kolesterol og med særligt fokus på avanceret medicinsk behandling samt udredning af personer med mistanke om familiær hyperkolesterolæmi.

STUBhuset

Grangaardsvej 11, Støvring.