Hjerteforeningen Lolland

Skrevet tirsdag d. 2. januar 2024

Knuthenborg 1. januar 2024

Hjerteforeningens Nytårsmarch

Godt nytår og velkommen til Knuthenborg og Hjerteforeningens Nytårsmarch. Det er blevet en dejlig – og efterhånden mangeårig – tradition, at så mange fra Hjerteforeningen vil træde ind i det nye år med en vandring i Knuthenborg Park.

Hjerteforeningen er jo kendt for sine fine anbefalinger om at leve sundt, at forbygge hjertesygdomme og dyrke motion for hjertet. Tænd og træn dit hjerte er et af foreningens programmer – et andet er GÅ MED, som er et tilbud til den der ønsker et gåfællesskab med højt til loftet. Her samles på gode oplevelser.

Jeg håber, at denne dag i Knuthenborg Park bliver en god oplevelse for alle. Selv parken umiddelbart ser ud til at være i vinterhi, så er alle dyrene derinde og de alle er under kærlig omsorg ved parkens mange medarbejdere. Mange af dyrene – ja flere og flere – er sårbare af forskellige grunde. Deres art er måske truet eller er hentet ud af forskellige sammenhænge, for at få et liv med den kvalitet, som lige netop deres art har brug for.

Selve parken sover måske også lidt. Den er anlagt som en engelsk herregårdspark i 1860erne – og fastholdt i denne stil, som en smuk ramme om de mange dyr. Jeg har ved selvsyn set, at i det visne løv pipler foråret stille frem med vintergækker og andre tidlige forårsbebudere. Så hvis i ser lidt nærmere på vegetationen vil I sikkert også se dette og meget andet.

Jeg vil ønske jer en dejlig tur i parken og forhåbentlig er vejrguderne på jeres side.

Charlotte Knuth