Hjerteforeningen København S

Rundvisning i Heerings Gaard og Bank- og sparekassemuseet.

Arrangementet er en aktivitet fra HjerteBRO-samarbejdet  (Lokale hjerteforeninger i København og Frederiksberg).

Praktiske oplysninger:

Tidspunkt: Onsdag den 7. september 2022 kl 16:30 – 18. Mød gerne op senest kl 16:15.

Sted: Overgaden neden Vandet 11, 1414 København K – inde i gården.

Tilmelding: Tilmelding nødvendig – først til mølle princip følges. Tilmeld dig her senest den 25. august 2022:

Antal deltagere: Max 25 – der er mulighed for at skrive sig på venteliste.

Det er gratis at deltage for medlemmer af hjerteforeningen. For ikke-medlemmer er prisen: 30 kroner.  (Bedes indsættes på kontonummer: 5328 0000253079 – eller MobilePay: 40 41 94 76 – husk at skrive navn.)

Beskrivelse:

Rundvisning tager ca. 5 kvarter, og vi slutter af med en smagsprøve af Cherry Heering i vin-kælderen.

Heerings Gaard:

Ifølge skødet fra 1626 var grunden, hvor Heerings Gaard ligger, oprindeligt 2 matrikler. I 1635 blev grundene lagt sammen, og matriklen er i dag blandt de få storgrunde fra 1600-tallet, der har be-varet sit omfang.

På adressen var der første et bryghus af beskeden art. I 1785 købte den bornholmske kaptajn Hans Peter Kofoed grunden og opførte i mursten den klassicistiske hovedbygning i tre etager, et langt og et kort sidehus. I 1914 kom pakhuset ud mod Wildersgade til og blev hermed den gård, vi kender i dag. Hans Peter Kofoeds hustru Marie Kofoed blev efter sin mands død boende indtil sin død 1838.

Samme år flyttede Heering ind, navngav gården og startede produktionen af Cherry Heering. Gården fungerede som fabrik, pakhus og beboelse.

I 1977 solgte Heering-familien Heerings Gaard til Privatbanken, og i 1999 overtog Nordea-fonden gården, som gennemgik en omfattende restaurering i 2008-2011.

Bank- og sparekassemuseet – her er forskelige faste- og særudstillinger.

Udstilling: PENGE – dine, mine og vores

I udstillingen kan publikum komme tæt på både fortidens banker og sparekasser med kontant-udbetaling ved skranken og nutidens filial med mobilbank og online-betaling. Se det fine gamle banklokale, som bla. blev benyttet til indspilning af Matador – Korsbæk Bank.

Tietgen mv.

Oplev Privatbankens første direktør C.F. Tietgens kontor og de ansattes arbejde med dine, mine og vores penge gennem tiden. Privatøkonomi gennem livets forskellige faser med lønkonto, op-sparing, lån og udgifter er et vilkår for alle – også børn og unge som fremtidens kunder. Se de mange sjove sparebøsser, der har været gennem årene.

Heerings vinkælder

Vinkælderen er sat op efter, at Peter F. Heering købte købmandsgården i 1838 af den born-holmske søkaptajn, Hans Peter Kofoed. Efter købet fik stedet sit navn: Heerings Gaard. Fra kælder til loft har der været aktivitet og produktion, og det er i denne købmandsgård at kirsebær-likørvirksomheden Peter F. Heering A/S havde sit hovedsæde.

Special-udstilling: Iværksættere før og nu – også en interessant udstilling.

I er så hjertelig velkomne, og vi håber der vil være interesse for denne rundvisning.

Tovholdere er bestyrelsesmedlemmer i Hjerteforeningen København S:

Med de hjerteligste hilsener

Margit Grome, margitgrome@gmail.com  telefon: 40 41 94 76

Crista Axen,    crista.axen@gmail.com      telefon: 26 48 60 66

Praktiske oplysninger

Ovengaden neden vandet 11, 1414 København K. - Gå ind i gården.
Datoer
Onsdag 7. september 2022 kl. 16:15 - 18:00