Hjerteforeningen København S

Hjerteforeningen i København S har indstillet Emma til ”Årets hjerteredder 2019”.

Skrevet søndag d. 4. november 2018

Emma var i juni måned ved Amager Strand sammen med nogle veninder for at bade. Emma sad og ventede på promenaden, og der opdagede Emma en mand, der lå livløs i vandet. Man kunne se ryggen, mens næse og mund var under vand. Emma fik gjort en dame bekendt med situationen, og sammen med nogle tililende mænd, får de bukseret den livløse mand op ad vandet. Samtidig greb Emma telefonen og ringede 112, og gik hen imod den hjælpende gruppe samtidig med at hun kommunikerede med alarmcentralen.. Hjælperne var lidt tvivlende om, hvordan de skulle hjælpe.

Emma var sidste år hos Hovedstadens Beredskab, hvor hun var en af de brandkadetter, der blev uddannet igennem et to-ugers ophold, og Emma er stadig aktiv i ungdomsbrandkorpset. Så Emma vidste udmærket godt, at der skulle livreddende førstehjælp til, og det fik hun forklaret hjælperne, der styret af Emma gik i gang.

Imponerende, at Emma kunne bevare fatning og overblik i sådan en svær situation.

Ambulancen kom hurtigt, og den tilskadekomne var heldigvis begyndt at komme til hægterne, da den nåede frem.

Hjerteforeningen er meget imponeret over den modenhed, beslutsomhed og handlekraft sådan en ung pige på 14 år har udvist i en svær situation.

Vi talte med Emma fredag den 02.11.2018 og fik anledning til at give hende et knus og takke hende varmt. Emma fik også overrakt blomster og chokolade mv.. En journalist og fotograf fra Brygge-bladet var også til stede, så om en uges tid, kan man nok læse et indlæg i dette blad.

Emma gentog sin oplevelse og fortalte bla., at pudsigt nok havde hun netop snakket med sine veninder om livreddende førstehjælp ca. 3 timer førend disse begivenheder skete. Men Emma havde naturligvis ikke forventet, at hun så hurtigt fik brug for sine færdigheder.

Det nytter virkelig at kunne livreddende førstehjælp, og ved man ikke, hvad det er, opfordres man til at opsøge et af de mange kurser, der afholdes. Man kan ikke gøre noget forkert – men det er forkert ikke at gøre noget.

En af vores frivillige, Britta, var også til stede, og hun sørgede for at Emmas veninde ( der også var til stede) fik foldere om livreddende førstehjælp med til hele deres klasse.

Det er en stor glæde for den lokale hjerteforening at indstille Emma til Hjerteforeningens livredderpris 2019.