Hjerteforeningen Horsens

Opdatering

Skrevet lørdag d. 13. februar 2021

Kære medlem af Hjerteforeningen!

Hjerteforeningens lokale afdeling i Horsens arbejder hele tiden på at optimere informationer og støtte omkring motion, kost og livsstil, hvilket er hovedårsagen til de fleste hjertesygdomme.

Motion

I denne tid hvor restriktioner forhindrer os i at mødes, satser vi nu på at udvide aktiviteterne via Gåture på hjertestierne i Horsens.

Disse arrangementer annonceres på vores facebook side. Hvis du er interesseret i at deltage, vil det kun kræve, at du stiller op i travesko på det mødested, der er angivet.

Mail:

Vi sender nyheder ud via Mail og Facebook. Det kræver, at alle adresser på medlemmerne er opdaterede. Hvis du har ændret: adresse, tlf., mail. adresse, vil vi bede dig om at sende dine rettelser:

• Venligst send en mail til: [email protected] opgiv dit fulde navn, adresse, tlf. nr., samt din mailadresse

Frivillig i Hjerteforeningen:

(Sagt af en frivillig)

”At arbejde som frivillig, kræver altid noget særlig af det enkelte menneske. Ud over motivation kræver det også vilje, samt et ønske om ”at ændre” noget.

Vi spørger os selv ind i mellem: Nytter det? Og svaret er: Ja det gør det!

Vi er ikke i tvivl om, at den positive udvikling (se side 2), der er sket vedr. behandling af mennesker med en hjertelidelse, ER sket: i samarbejde med Hjerteforeningen og alle, der støtter op omkring denne enten via medlemskab eller som frivillig.”

Hvis du er interesseret i at deltage som frivillig i vores lokalforening:

• Venligst send i en mail til: [email protected] , og fortæl hvad du har lyst til, eller kan bidrage med. Du kan også tilmelde dig til vores generalforsamling den 6. marts (se tidligere udsendt mail).

Tak fordi du er medlem af Hjerteforeningen.

Vidste du?

Hjerteforeningen får ikke offentlig støtte. Det arbejde, der sker, er betalt af dit kontingent samt indsamlinger og donationer fra private og organisationer. Jo mere synlighed vi kan skabe om Hjerteforeningen, jo større bliver indtægterne og dermed mulighederne for at optimere den forskning, der er altafgørende for helbredelse af hjertesygdomme.

Udvalgte nøgletal om hjertesygdom:

• 524.000 danskere lever med en hjerte-kar-sygdom. Det svarer til en stigning på 31% siden 2004.
  • Hvert år rammes ca. 56.400 danskere af en hjerte-kar-sygdom.
  • Omkring halvdelen af befolkningen over 55 år rammes af en hjerte-kar-sygdom.
  • Hver fjerde dansker dør af en hjerte-kar-sygdom. Det er 12.000 danskere i løbet af et år.
  • Åreforsnævring i hjertet er den enkeltsygdom, som flest danskere dør af.
  • Danskere, hvis højest opnåede uddannelse er på grundskoleniveau, har to til tre gange så høj risiko for at dø af en hjerte-kar-sygdom sammenlignet med jævnaldrende med en lang videregående uddannelse. Forskellen er størst for kvinder.
  • Det estimeres, at ca. 500 børn årligt bliver født med en medfødt hjertefejl. Nogle medfødte hjertefejl opdages først efter fødslen. I 2018 blev knap 1.500 personer således diagnosticeret med en medfødt hjertefejl.

Fremskridt:

• Antallet af dødsfald, som skyldes hjerte-kar-sygdom, er halveret fra 1995 til 2018.
  • Siden 2001 har der været en firedobling i antallet af patienter, som modtog hjertelungeredning inden ankomst af ambulance. I samme periode er der sket en klar stigning i andelen af personer, der overlever 30 dage efter et hjertestop, fra 4 % i 2001 til 16 % i 2019.
  • Flere børn med medfødt hjertesygdom overlever i dag end tidligere. I perioden 1977-1989 var 80 procent af de børn, som blev opereret for medfødt hjertesygdom, i live 10 år efter operationen. I perioden 2003-2015 var andelen i live steget til 93 procent (14).

Forebyggelse af hjertesygdomme:

Flere faktorer spiller ind, når vi forebygger hjertesygdomme. Her tæller bl.a.:

• At kvitte tobakken
  • At dyrke regelmæssig motion
  • At undgå overvægt
  • At spise fuldkorn, grønt og ikke for meget salt
  • Mental sundhed: undgå stress og have gode sociale relationer.

Nøgletal er hentet fra: https://hjerteforeningen.dk/alt-om-dit-hjerte/noegletal/

……………………………………………………………………….. klip ud og hæng op………………………………………………

Kontakt til Hjerteforeningen!

Medlemskab:

Vidste du, at et medlemskab koster 225,00 kr. pr. person, men har du en samlever / ægtefælde kan I begge blive medlem ved at betale 340,00 kr. i alt – Du kan ændre dette ved at kontakte Hjerteforeningen

Ring: 70 25 00 00 eller skriv mail: [email protected]

Alle nyheder annonceres på facebook!

Hvis du er på Facebook, må du meget gerne gå ind på facebook og tryk på ”syntes godt om” vores side

facebook.com/hjerteforeningenhorsens/

Hjemmeside(r):

Web: https://hjerteforeningen.dk

Web: https://lokal.hjerteforening.dk/horsens

Mail:

Hjertelinjen

Ring gratis til Hjertelinjen på 70250000 alle hverdage fra 9-16.

Hjerteforeningens rådgivere er hjertesygeplejersker, diætister, fysioterapeuter, socialrådgivere og psykologer.