Hjerteforeningen Holstebro

17.07.19 Hjertestarter opsat i Stråsø Plantage

Skrevet tirsdag d. 30. juli 2019

Gennem flere år har man set, at hjertestarterne var med til at gøre en forskel på om mennesker overlevede hjertestop, så derfor besluttede Hjerteforeningen at antallet af hjertestartere i landet skulle forøges – jo flere hjertestartere i folks nærområder og jo flere personer, som kunne anvende dem, des flere mennesker havde chancen for at overleve hjertestop.

Så i år var Hjerteforeningens landsindsamling den 28 april vendt på hovedet og gjort til en Landsuddeling, så man kunne forøge antallet af hjertestartere på landsplan.

Hver en krone, der kom i indsamlingshjerterne, gik ubeskåret til at sætte hjertestartere op.

Enhver kunne starte en gruppe op – kunne man samle deltagere til gruppen og tilsammen dække 15 ruter d. 28. april, gav hjerteforeningen en hjertestarter, som blev monterer i et varmeskab – lige der, hvor gruppen ønskede det.

Hver hertestarter incl. varmeskab har en værdi af ca. 21.500 kroner, men uanset hvilket beløb ens gruppe indsamlede fik man en hjertestarter.

I Holstebro Kommune gik 110 personer på gaden og samlede ind – der blev til 6 grupper/hjertestartere.

En af grupperne som ønskede sig en hjertestarter var Ulfborg Cykelmotion, som dækkede hele Ulfborg og omegn ved deres indsamling. De gjorde det til en festlig dag med rundstykker og kaffe til at starte på og sandwich og øl/vand, når man var færdig.

Ulfborg Cykelmotion ønskede deres hjertestarter opsat i Stråsø Plantage på Lystlundvej 32 på en af skovens bygninger, da mange mennesker benytter området.

Der findes ikke mange hjertestartere i skovene rundt omkring i Danmark – så måske kan den i Stråsø Plantage være til inspiration for andre, så flere vil deltage i Landsuddeling 2020.

I Holstebro Kommune blev det som nævnt til 6 hjertestartere og de 5 andre grupper var:

Jan Obitsø/Sevelvej 7

Munkbro Ejerlaug

Odd Fellow Holstebro

Ole Rømers Vej

Vølundsvej/Ægirsvej/Asagården/Søerne

Der blev indsamlet 86.178,40 kr i kontanter i Holstebro Kommune + en del i mobilpay, men det beløb har man desværre ikke fordelt på kommuner.

På landsplan fik man indsamlet 6.3 mill. og der er siden juni måned blevet opsat mere end 350 hjertestartere, som et direkte resultat af Landsuddelingen.

Med hjertestarteren følger der et gratis kursus kaldet ”Giv liv” – som lærer alle interesserede at bruge hjertestarteren.

Tak til alle i Ulfborg Cykelmotion, som gav en søndag til at skaffe en hjertestarter – et rigtig godt initiativ fra klubbens side.

Se opslag fra TV Midtvest omkring indvielsen af hjertestarteren i Stråsø Plantage. Der kan I også se et par billeder fra dagens arrangement.