Hjerteforeningen Holstebro

Aftentur på hjertestien i Borbjerg 18.06.19

Skrevet onsdag d. 19. juni 2019

Tirsdag den 18. juni 2019 en dag med masser af sol og sommer over Danmark – et fantastisk vejr til en tur på hjertestien i Borbjerg arrangeret af Hjerteforeningen Holstebro og Borbjerg-Hvam Borgerforening.

63 oplagte og sommerklædte mennesker mødte op i Præstegårdsparken på Bukdalsvej 50 i Borbjerg til et par hyggelige timer med gåtur, historier og fortællinger om dyrelivet i Præstegårdsparken og Møllesøen.

Turen gik gennem skov, eng og mark – et storslået, malerisk og smukt naturområde dannede rammen omkring turen. Ruten var på 4,5 km, men kunne afkortes til omkring 2 km.

Pensioneret lærer Jørgen Fleng gik i spidsen på turen og fortalte om mange forskellige ting. Vi så og hørte om bl.a. potteskår og kraniedele, som var efterladenskaber fra tidligere beboere på stedet. I området var et meget rigt fugleliv og der var opsat mange fuglekasser (vi så en ”træugle”). Vi så også en brud (dog udstoppet), som faktisk er Danmarks mindste rovdyr. Ved bækken udsatte Jørgen sammen med Lærke 1 stk. ørredyngel. Ved Borbjerg Mølle fortalte Jørgen kort om Møllens historie.

Turen blev afsluttet med vand og frugt sponsoreret af Spar i Borbjerg og Spar på Struervej i Holstebro.