Hjerteforeningen Herning

Foredraget om Hjertesygdom og psykologiske reaktioner 29/10

Skrevet søndag d. 30. oktober 2022

Psykolog Diana June Pedersen gav de ca 30 fremmødte et godt indblik i hvilke tanker og følelser, der kan opstå efter hjertesygdom. Samt hvordan du undgår, at de tager magten.

Der kan være rigtig meget angst forbundet med hjertesygdomme (og andre sygdomme).

Hjertesygdomme (og andre sygdomme) kan lede til depression.

Hvordan kan du bruge disse tanker uden at de tager magten – og vende tankeflowet, hvis de gør.

Hvis du ønsker at blive klogere på disse ting, så er her et par interessante bogtitler:

• Lev mere tænk mindre af Pia Callesen
    • Metakognitiv terapi gør lige nu sit indtog verden over, og forskerne er begejstrede. Terapien har dokumenteret effekt på depression, og studier viser, at så mange som 70-80 % af alle depressive kureres helt – og det endda på rekordtid. Denne bog henvender sig både til den, der lider af depression, og den, der gerne vil lære at tackle sine negative tanker.
      Det er en udbredt opfattelse, at den bedste måde at takle kriser på er at bearbejde dem. Vi taler, tænker og analyserer i et væk i et forsøg på at tømme rygsækken for ’dårlig bagage’. Men det er en forkert, omend fasttømret antagelse. Psyken skal ikke betragtes som en rygsæk. Der sker ingen ophobning, og det er ikke nødvendigt at ’rydde op’ for at komme videre med sit liv efter en krise eller for at overvinde en depression.
      Ifølge banebrydende ny forskning inden for metakognitiv terapi bør sindet i stedet betragtes som en si, hvor alt passerer, med mindre vi selv aktivt vælger at holde fast i det. Bruger vi mange timer dagligt på at spekulere og bekymre os om, hvordan vi skal løse et problem eller på at tale med os selv om, hvordan vi har det, tapper vi os selv for energi og livsglæde, ligesom vi øger vores risiko for at udvikle eller vedligeholde en depression.
      Det handler ikke om at tvinge sig selv til urealistiske mål om kun at tænke positivt. I stedet skal vi fokusere på at tage styringen og begrænse vores grublerier. I bogen her giver psykolog Pia Callesen sit bud på, hvordan vi kan vinde kontrollen over vores tænkning og få livsglæden tilbage.
      Hun introducerer os til en række mennesker, som alle har overvundet depressionen ved hjælp af metakognitiv terapi og viser, hvordan vi kan lære at identificere de tanker, der trigger vores bekymringer, og via konkrete øvelser blive bedre til at håndtere og begrænse vores negative tanker, så vi ikke blot lærer at overvinde depressionen – men også helt undgår at udvikle den.
  • Fængslende tanker af Linda B. Sørensen
    • Overtænkning kan medføre negative psykologiske konsekvenser som angst og depression. Det mener psykolog, Linda Burlan Sørensen, som har flere års indsigt og erfaring med metakognitiv terapi og dens positive aspekter. I hendes metakognitive terapi har hun hjulpet klienter af med depression og angst, som tidligere ikke fik gavn af traditionel terapi. Et centralt argument i bogen er, at et overdrevent fokus på egne depressive tanker og følelser kan forstærke depressioner og angst.
      “Fængslende tanker” er et dybdegående indblik i menneskets psyke, og hvad vi selv kan gøre for at undgå depressioner og angst ved at lade hjernen langsomt hele sig selv og ved ikke at overtænke negativitet.

Håndarbejde og håndværk kan også have en fantastisk effekt:

• Craft psykologi af Anne Kirketerp
    • Craft psykologi er håndarbejdets og håndværkets psykologi. Bogen er en grundbog i craft-psykologi til alle med interesse for håndarbejde, håndværk og trivsel. Den viser, hvorfor craft ikke blot er meningsfuldt og dejligt at udføre – men også har en lang række gavnlige fysiske og psykologiske effekter. Bogen er både grundig og letlæst. Den bygger på 4 års forskning samt et stort datamateriale, og den er et banebrydende værk, som for første gang sammenfatter viden om positive effekter ved at udføre craft. Bogen byder på lettilgængelige og grundige beskrivelser af teorier og øvelser og udfolder psykologien bag de mange gode oplevelser med craft, som både kan virke sundhedsfremmende, fremme glæden i hverdagen og være en hjælp til at tackle forskellige former for modgang.

Vi havde fået mange ønsker på at høre noget om dette emne, så vi havde nok forventet flere tilhørere. Er det coronaen, som stadig holder folk væk, eller var det tidspunktet, som var uheldigt?