Hjerteforeningen Hedensted

Foredrag om Sorg – Når 2 bliver til 1

Skrevet fredag d. 18. august 2023

Spændende foredrag med journalist og antropolog

Inger Anneberg

tirsdag d.19. september 2023 kl. 19:00

Frivillighuset Østerbrogade 21 B 8722 Hedensted

Inger Anneberg vil holde foredrag med overskriften

Når 2 bliver til én

Vores forståelse af sorg har ændret sig de seneste år – og foredraget peger derfor hen imod en ny måde at forstå sorg på.

Sorg handler ikke kun om alder eller hvor mange år et fællesskab nåede at vare indtil ”døden os skiller”. I dag ved vi at sorg handler om relationer og kærlighed.

Inger Anneberg, journalist og antropolog, fortæller ud fra interviews med ældre, som hun har gennemført og skrevet om i bogen ”Sorg – når ægtefællen dør”, hvordan det kan opleves at miste en ægtefælle/partner – og hvordan det kan være livsbekræftende at tale om tab og sorg.

Fortællingerne rummer ikke kun historier om at håndtere sorg men også om hvordan humor og åbenhed kan være en støtte Inger Anneberg sætter desuden fokus på de klicheer som ofte dukker op, når ældre mister, fx ”Nu må du se at komme videre” eller ”I fik jo mange gode år sammen”. For selv om klicheerne er sande udtryk for, hvordan sorg håndteres i vores kultur, kan de også stå i vejen for den gode og nødvendige samtale om at miste.

Under foredraget vil der være rig mulighed for at stille spørgsmål til Inger

Hjerteforeningen tilbyder kaffe, the og frugt.

FOREDRAGET ER GRATIS OG ALLE ER VELKOMNE.

Tilmelding til Torben Brandt Sørensen på telefon 29 68 60 02, eller på mail [email protected] senest onsdag den 13.09.2023