Hjerteforeningen i Gladsaxe

GÅ UD OG GÅ EN TUR

Skrevet onsdag d. 11. maj 2022

GÅ UD OG GÅ EN TUR

Det er onsdag morgen, og så ved jeg, hvad dagen begynder med: En gåtur i Hjerteforeningens rammer. På slaget 10 forlader 40 pensionister Bagsværd S-station og sætter kursen mod søen med omliggende smukke stier og skyggefulde skovarealer.

Feltet har en overvægt af damer, der har udstyret sig med små rygsække, hvor der er plads til banan og vandflaske. Der er ikke så mange mænd, og de har bare at følge med. Når først damerne har sat kursen, skal man være koncentreret for at hænge på. Som mand forstår jeg ikke, hvordan det svage køn kan multitaske. Fødderne sættes bestemt i jorden og så går vi en dejlig tur, hvor højdepunktet om foråret er at beundre svanernes afkom samt tælle ændernes ællinger. Fiskehejren får vi også et glimt af.

En gang imellem gør vi stop ved Aldershvile Slotspark og drikker kaffe og spiser hjemmebagte boller. Vi kender efterhånden hinanden ganske godt, og det styrker sammenholdet, Som mand lytter jeg meget til damerne, da de øser af deres livslange erfaringer med hus og have. Som enlig kan jeg godt bruge nogle gode råd, og i dag fik jeg at vide, at et bygkorn kan behandles med lunken vand og groft køkkensalt.

Tempoet er afpasset så nye deltagere kan roligt møde op og finde egen rytme. Man sørger hele tiden for at have kontakt til bagtroppen – og det er jeg glad for. Det er nemlig her jeg befinder mig. Jeg undskylder mig med min alder på 81, men en dame stirrer på mig og siger: ”Tøsedreng, jeg er 83.”

Under Corona-krisen har jeg sendt mange tanker til min ugentlige gåtur med andre pensionister. De 5 km gør kun godt og har været en medvirkende årsag til, at jeg er kommer godt igennem nedlukningen af f.eks. fitness Centre og vægtlokalet, hvor jeg har udviklet nogle gode muskler i overkroppen. Men hvad hjælper det, når det er konditionen, der skal være på plads. Så jeg ser frem til at blive lige så skrap som damerne. Jeg har gået i næsten 10 år, men en dag må det da lykkes mig at være den første i mål.

Det lover jeg mig selv, da jeg ved hjemkomsten stiller mig under bruserens varme stråler og mærker kraften i bentøjet. Så gælder det en god frokost og benene oppe på en stol med god samvittighed. En gåtur ved søen renser ud i hovedet, så man ser lidt lysere på en god fysisk alderdom.

Poul Erik Andersson