HjF Furesø afholder 4 gratis GIV LIV kurser inden sommeren er over os

Skrevet fredag d. 1. april 2022

HjF Furesø har en ambitiøs målsætning: nemlig at alle borgere over 13 år og alle handlende i Furesø skal vide, hvad man skal gøre, hvis man bliver vidne til, at en person falder om af hjertestop.

Derfor inviterer vi til kursus med GIV LIV instruktør Anne Boesen inden sommerferien:

Lær Hjerte-lunge-redning – 30 minutters intro-kursus i genoplivning

Vil du lære, hvordan du skal handle, hvis du bliver vidne til et hjertestop? Så meld dig til et af disse kurser.

Efter kurset vil du vide, hvordan du:

• Skaber sikkerhed med henblik på at mindske konsekvenserne i en ulykke med hjertestop
  • Undersøger en bevidstløs person
  • Ringer 1-1-2
  • Giver hjertemassage og kunstigt åndedræt med 30 tryk og 2 pust
  • Bruger en hjertestarter (AED)

I vores kalender kan du melde dig/jer til et af de 4 kurser, der løber af stablen inden sommerferien. Børn over 13 år er også velkomne.

Kig i kalenderen den 26. april og 28. maj og se hvordan du melder dig selv og resten af familien til.

Faktaboks:

Hvert år får omkring 5000 danskere uventet hjertestop (uden for hospital) – oftest hjemme. Der er ca. 14 om dagen. Når et vidne straks træder til med genoplivning overlever 17%. Det er med andre ord helt afgørende, at alle kan yde genoplivning! Hvert minut tæller. Tidlig hjerte-lunge-redning og tidligt stød med en hjertestarter (inden for 3-5 min) kan føre til en overlevelse på op til 50 -70%.