Basiskursus

Om kurset:

På basiskurset vil du møde andre hjertepatienter og forældre til hjertebørn, som ønsker at være patientstøtter og frivillige forældre. I vil blive undervist af en psykolog og en sygeplejerske fra Hjerteforeningens Rådgivning.

I vil få en kort introduktion til Hjerteforeningen, og I vil lære noget om, hvilke psykiske reaktioner, der er almindelige, når man selv eller ens barn bliver ramt af alvorlig sygdom. Derudover vil der blive lagt vægt på at give jer enkle og brugbare redskaber til at gennemføre en god samtale med et menneske, der står midt i en svær situation. Der vil være oplæg, fællesdiskussioner og gruppearbejde.

Kurset giver dig en større indsigt i, hvad det vil sige at arbejde som patientstøtte/ frivillig forælder. Det er derfor helt legalt at takke nej til det videre arbejde som patientstøtte/ frivillig forælder, hvis du finder ud af, at det ikke er noget for dig. Ligeledes kan kursuslederen efter kurset vurdere, at du ikke kan gå videre med arbejdet som patientstøtte/ frivillig forælder. Der kan være mange årsager hertil, fx kan det være, at din egen eller dit barns sygdom stadig fylder for meget hos dig, således at du endnu ikke er helt parat til at hjælpe andre.

Hvornår?

For information kontakt Karen Brun på tlf.: 33 11 03 12 eller mail: kbrun@hjerteforeningen.dk