Inspiration til sunde madvaner

Hjerteforeningen Sæby inviterer igen til Børnebørnenes Madværksted

Skrevet fredag d. 28. februar 2020

Indsendt af Per Rye, Hjerteforeningen Sæby, redigeret af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk

Børnebørnenes Madværksted inspirerer til sunde madvaner, og derfor har Hjerteforeningen Sæby endnu en gang budt velkommen til otte bedsteforældre og deres børnebørn, der er i gang ved gryderne i køkkenet på Sæby skole.

Kogebogen, der hører til Børnebørnenes Madværksted, er udviklet, så både børn og bedsteforældre kan genkende indholdet, og så de også udfordrer deltagernes smagssanser og viden om mad. I kogebogen er der både opskrifter fra nutiden, og opskrifter, der var mere udbredt tidligere.

– Det er sjette gang, vi afvikler kurset, og vi har altid mødt stor interesse for madværkstedet. Opskrifterne lægger op til, at børn og bedsteforældre lærer noget om egne og hinandens madvaner og om, hvordan dansk madkultur med tiden har ændret sig, siger Merethe Gaardbo, formand for Hjerteforeningen Sæby.

Med Børnebørnenes Madværksted ønsker Hjerteforeningen at styrke fællesskabet mellem børn og deres bedsteforældre og endvidere inspirere tre generationer til at spise sundere.

Madkurset henvender sig til børn, der går i 4.-6. klasse. Børn og bedsteforældre laver mad sammen 4 gange med køkkenleder Elsa Toftelund som instruktør. Madværkstedet på Sæby Skole henvender sig til elever fra alle skolerne i Sæby og oplandsbyerne.

Se et galleri af fotos fra skolekøkkenet herunder