Hjerteforeningen Faaborg-Midtfyn

Sammendrag af Nattergaletur på Phønix-området i Tarup-Davinde, tirsdag d. 1. juni 2021

Skrevet fredag d. 4. juni 2021

Af hensigtsmæssige grunde havde naturvejleder Henrik Kalckar Hansen sat deltagerantallet til 35, og da en af ugeaviserne havde udeladt tilmeldingen, var spændingen om det endelige deltagerantal stort, men med afbud og deltagere uden tilmelding endte tallet på 37, hvilket var perfekt.

Jens bød velkommen på arealet udenfor stenmuseet, og under overflyvning af hundredvis af Canadagæs orienterede Henrik først om pladsen vi befandt os på, som var et gammelt industriområde, og hvor udvinding af sten og grus tog sin begyndelse, og derefter dannelsen af Tarup-Davinde I/S til regulering af landskabet efter udvindingen af grus, hvilket er en løbende proces, og landskabet inkl. Phønix-grunden hedder i dag Tarup-Davinde Naturområde.

Pladsen er nu p-plads for besøgende til stenklubben og /-museet, samt samlingssted for ryttere og naturelskere, som skal på rundtur i området.

Efter orientering om stedets oprindelse, og udstyret med en vand og en müslibar, begav vi os i samlet flok afsted ad små stier ind i tykningen, og videre til åbne pladser, hvor fuglestemmerne tog over, og hvor Henrik løbende kunne oplyse os om sangstemmernes ejermænd, såsom munken med den gennemtrængende og skrigagtige stemme, bogfinken med den varierende svit.svit.svit, solsorten med velkendte sang, og løvsangeren med den vemodige trille.

Ingen nattergal, men området var stort og med en alsidig bevoksning med f.eks. hvid okseøje og hvidtjørn i blomstring, og ved de mange søer var det perfekt at stå stille og lytte, for da kom kærsangeren (måske, da den er ekspert i at efterligne), men stadig ingen nattergal, lige indtil vi efter 2 timers vandring, orientering og lytten, vendte tilbage til p-pladsen, hvor vi efter 5 minutters gøgekuk, hørte nattergalen i det fjerne, og hvilket sangstemme.

Med eller uden nattergalesang, som dog kom til sidst, var det en pragtfuld aften, så stor tak til Henrik for at indvie os i sin store viden, og vise os rundt i det flotte område.

Hjerteforeningen Faaborg-Midtfyn