Galleri

Bunkertur på Fanø – maj 2019

Foreningen Fanø i Atlantvolden havde søndag, den 5. maj besøg af Hjerteforeningen Esbjerg-Fanø.

Godt en snes medlemmer af Hjerteforeningens lokalafdeling havde valgt at bruge nogle særdeles   interessante søndagstimer i den friske blæst sammen med Henning Brinch, som meget levende og engageret fortalte om både Krudt, Kugler og Beton.

Deltagerne hørte bl.a. om de mange bunkere på øen og det store forsvarsværk, tyskerne anlagde fra Nordnorge til Holland i 1943-44 som værn mod en forventet allieret invasion.
Ud over fortællingerne var der også lejlighed til guidede besøg i flere af de ellers lukkede betonanlæg med metertykke lofter og vægge.
Den fantastiske udsigt over Nationalpark Vadehavet, Ho Bugt og til Esbjerg, var en ekstra gevinst ved turen i det klare vejr.

Efter rundvisningen i terrænet gik turen til historieforeningens nyindrettede museum under Beredskabsstationen i Nordby, hvor de mange indsamlede effekter kunne ses, lige som den spændende historie bag flere af effekterne blev fortalt.

Hjerteforeningens næste arrangement er ca. 6. km. kystvandring ved Myrthuegård i forbindelse med Nationalpark- og Marbækdagen den 26. maj, denne gang i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening.

• Fra bogen Atlantvolden på Fanø
  • Så er gruppen godt på vej
  • Henning Brinch byder velkommen til Fanø
  • Nordbys nyeste boligområde