Hjerteforeningen Egedal

Gå tur med Fugle kig – med Alice Nørhede. Ny dato:29/4-2024

Fugletur med Dansk Ornitologisk Forening i Ganløse Eged: Ny dato 29/4-2024

Vi håber, det er blevet rigtigt forår den 29. april, hvor vi mødes kl. 10 ved parkeringspladsen ved børneinstitutionen Røde Rose, Lyngevej 97, 3660 Stenløse.

Fra skoven går vi ud til Småsøerne, et såkaldt ekstremrigkær beliggende i tunneldalen mellem Bastrup Sø og Buresø. Lidt senere på året er den våde eng et eldorado af Maj-gøgeurt (en orchidé), Vibefedt og den sjældne Melet kodriver samt en lang række andre planter, der foretrækker et fugtigt og kalkrigt miljø.
Vi går med bøgeskoven på den ene side og engen på den anden side og håber, at de første sangfugle er dukket op. Vi går ned til Buresø, hvor der er mulighed for at hvile sig på bænke med udsigt over søen. Alt efter vejr og bentøj, går vi videre op i Krogenlund eller tilbage ad lidt andre stier, fortrinsvis i skoven.

Turen er mellem 5 og 7 km, alt efter om vi fortsætter op i Krogenlund.

Lærker, bogfinker, gulspurve, ringdue, stor flagspætte, træløber, spætmejse, dompap skulle meget gerne lade sig høre og se undervejs. Hvis vi er heldige, kommer der også glimt af musvåge, rød glente og – måske – duehøg.

Hvis du har en kikkert, så tag den med. Alice kan evt. udlåne et par stykker til de interesserede.

Turguide er Alice Nørhede.

Alle er velkommen, men du må meget gerne sende en mail til [email protected] – så vi ved hvor mange der dukker op

Spørgsmål af faglige karrater:

Kontakt eventuelt ornitolog Alice Nørhede (20775005)

Vi glæder os til at se dig.

Praktiske oplysninger

Sted