Landsuddeling: Hjertestarter i Hedelund

Skrevet mandag d. 21. marts 2022

Gå dig til en Hjertestarter i Hedelund

Søndag, den 24. april 2022, afholder Hjerteforeningen igen Landsuddeling. Idéen om en landsindsamling er stadig vendt på hovedet. Vi samler penge ind for at dele hjertestartere ud!

Derfor har Hjerteforeningens lokalafdeling i Brønderslev startet en gruppe “Hjertestarter i Hedelund”, og lykkes det af få dækket 15 ruter, får vi en hjertestarter sat op af Hjerteforeningen. Der kommer mange mennesker i Rhododendronparken og i Pavillonen, og vi har længe ment, at der mangler en hjertestarter i området. Derfor henvendte vi os til Peter Stecker, der er formand for teknik- og miljøudvalget for at høre, om kommunen vil være vært for en hjertestarter, dvs. betale for strømmen, og det vil de 😊

Derfor skal vi nu finde mindst 15 indsamlere, der vil gå en indsamlingsrute.

Dækker vi 15 indsamlingsruter tilsammen, får vi:

• En Zoll hjertestarter.
  • Et udendørs klimaskab til hjertestarteren.
  • Montering af autoriseret elektriker.
  • Et gratis 30 minutters introkursus i genoplivning.
  • Et års ServicePlus-aftale med overvågning af hjertestarteren og fuld service, så hjertestarteren altid er funktionsdygtig.

Derfor håber vi, at vi kan finde mindst 15 indsamlere til gruppen “Hjertestarter i Hedelund”. Som formand for Hjerteforeningens lokalafdeling i Brønderslev kommune har jeg oprettet gruppen. Derfor står den under mit navn. Det er en kontantløs indsamling, og en rute varer typisk 2-3 timer og starter kl. 10.

Man kan melde sig til gruppen ved at følge dette link: https://deltag.landsuddeling.dk/hjertestarter.aspx?hjertestarterid=3083

Hvis I ikke vil gå en rute, men synes, det er et godt initiativ, kan I give et bidrag via dette link: https://digital.landsuddeling.dk/indsamlinger/b5d890

Dette er en digital indsamlingsrute, hvor man kan indbetale et beløb, og hver gang der er indsamlet 1.100 kr., tæller det for en rute.

Anni Jensen

Formand for Hjerteforeningen Brønderslev.

FAKTA OM HJERTESTOP

• Hvert år rammes ca. 5.000 danskere af hjertestop uden for hospital. Det svarer til ca. 14 personer om dagen.
  • Overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er i dag ca. 16 % (2019).
  • Hvis ingen træder til med genoplivning, inden ambulancens ankomst, overlever 1 ud af 17.
  • Hvis et vidne træder til med hjertemassage, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 6.
  • Hvis personer med hjertestop modtager genoplivning med brug af en hjertestarter, inden ambulancen ankommer, overlever næsten 1 ud af 2.
  • Hurtig reaktion ved et hjertestop er afgørende. Sandsynligheden for at overleve et hjertestop kan være helt op til 50-70 %, hvis en person med hjertestop modtager genoplivning ved brug af en hjertestarter inden for 3-5 minutter.
  • De fleste personer får varige skader eller dør, hvis ikke de får hjælp inden for ca. 10 minutter. Efter ca. 6 minutter kan hjernen begynde at tage skade, og for hvert minut, der går uden genoplivning, falder chancen for at overleve med ca. 10 %.