Få flere hjertestartere til Aabenraa Kommune – LU 2020

Skrevet søndag d. 12. juli 2020

Start en indsamlingsgrupper, der går for en hjertestarter ved Hjerteforeningens Landsuddeling den 30. august

Flere hjertestartere og mere tryghed til Aabenraa Kommune. Det håber vi fra Hjerteforeningen Aabenraa bliver resultatet, når Hjerteforeningen ved Landsuddelingen 2020 samler ind for at kunne dele hjertestartere ud. Brug af hjertestartere ved et hjertestop kan betyde forskellen på liv eller død.

Sådan får du en gratis hjertestarter

Alt det kræver for at få en gratis hjertestarter til et sted i Aabenraa Kommune er, at du samler en gruppe, der går mindst 15 indsamlingsruter søndag den 30. august. Derefter modtager I en gratis hjertestarter, som gruppen selv bestemmer, hvor skal placeres. Hjertestarteren bliver professionelt monteret i et klimaskab af en elektriker fra TS-gruppen. Og som noget nyt modtager gruppen også et års ServicePlus-aftale, så I ikke skal bekymre sig om overvågning af hjertestarteren, service og eventuelle reparationer.

Du kan læse mere og starte en gruppe på gådigtilenhjertestarter.dk

Vælg menupunktet ”Start en gruppe”.

Hjertestartere redder liv, når hjertet stopper

– Hjertestartere sammen med hjertemassage gør forskellen på liv og død. Vi ved, at hjertestartere skal være placeret tæt på det sted, hvor hjertestoppet finder sted, for at den bliver hentet og har effekt. Sidste år kunne vi efter Landsuddelingen hænge 400 nye hjertestartere op. Vi håber, at vi i år kan fortsætte den positive udvikling med endnu flere hjertestartere til Danmarkskortet, siger adm. direktør i Hjerteforeningen, Anne Kaltoft og fortsætter:

– Hjertestop kan ramme alle. Når som helst og hvor som helst. Det kan ske som lyn fra en klar himmel, og det kan ramme din mor, far, søskende, kollega eller din gode ven. Derfor samler vi ind for at kunne dele hjertestartere ud. Fordi hvert slag tæller, siger Anne Kaltoft.

Om Landsuddelingen

Hjerteforeningen samler ind for at kunne dele ud. Derfor kalder Hjerteforeningen det for Landsuddelingen. Et eventuelt overskud går til at tilbyde flere danskere gratis Hjerteredderkurser – 30 minutters intro i genoplivning.

Som noget nyt har Hjerteforeningen i år udviklet digitale ruter til Landsuddelingen. Med digitale ruter kan personer, der ønsker at være indsamlere, men som gerne vil skærme sig mod risikoen for coronavirus, også samle ind. Med digitale ruter kan indsamlerne deltage i Landsuddelingen uden at skulle stemme dørklokker, for du samler med en digital rute ind i ugerne op til Landsuddelingen.

Det er selvfølgelig også stadig muligt at gå en indsamlingsrute, hvor indsamleren går dør-til-dør.

Et andet nyt initiativ er, at Landsuddelingen i år bliver kontantfri. Hjerteforeningen kan spare op mod 500.000 kroner til omkostninger til at forsikre og håndtere kontanter, og de penge vil Hjerteforeningen hellere anvende til at sikre døgntilgængelige hjertestartere til danskerne.

– Vi er klar over, at folk er vant til at putte mønt og sedler i indsamlingshjerterne. Men vi håber og tror på, at langt de fleste tager godt imod både indsamlere og det nye tiltag, for det giver flere penge til at sætte hjertestartere op. Faktisk kan vi med kontantfriheden spare op mod 25 procent af administrationskronerne og bruge dem på hjertestartere i stedet, siger Anne Kaltoft.

I år kan du støtte Hjerteforeningens Landsindsuddeling via MobilePay, sms og bankoverførsel.

Samarbejde med fakta og Telenor

Både dagligvarekæden fakta og Telenor støtter Hjerteforeningens Landsuddeling. Fakta bakker op i butikker, i tilbudsaviser og på andre medier, og Telenor stiller blandt andet telekommunikation til rådighed, så det i fremtiden bliver muligt at overvåge hjertestartere døgnet rundt.

Fakta om hjertestop og hjertestartere

• Hvert år bliver ca. 5.400 danskere ramt af hjertestop uden for hospital …. I hjemmet, på gaden, i parken, i en forretning. Det svarer til 15 personer om dagen. Af dem overlever i gennemsnit 2 (2,4).
  • Sandsynligheden for at overleve et hjertestop kan være helt op til 50-70 procent, hvis der bliver stødt med en hjertestarter inden for 3-5 minutter efter hjertestoppet.
  • Hvis en person får hjertestop, og der ikke ydes genoplivning, før ambulancen når frem, overlever 1 ud af 9.
  • Hvis vidner træder til og yder genoplivning, overlever 1 ud af 6.
  • Hvis en person får hjertestop, og der både bliver givet hjertemassage og brugt en hjertestarter, før ambulancen når frem, overlever 1 ud af 2.
  • Tiden ved et hjertestop er afgørende. De fleste personer med hjertestop får varige skader eller dør, hvis de ikke får hjælp inden for ca. 10 minutter. Efter ca. 6 minutter kan hjernen begynde at tage skade og for hvert minut, der går uden genoplivning, falder chancen for at overleve med ca. 10 procent.

Lokalkontakt Hjerteforeningen Aabenraa – Erik Bøjesen – (Landsuddelings ambassadør)hjfaabenraa@gmail.com